Megkapta az obsitot a Rolls-Royce öt hajtóművel is repülő Boeing 747-ese

iho/repülés   ·   2025.08.02. 08:30
_rolls_royce_teszrep_

Többször is felmerült már a Jumbo nyugdíjazásának lehetősége, ám csak most jött el az idő: a Spirit of Excellence egy arizonai repülőgép-temetőben végzi.

A repülőgép életútja 1980-ban kezdődött: a Boeing ekkor adta át a 747-200-ast a Cathay Pacificnek. A jumbo jet négy Rolls-Royce hajtóművel és 408 üléssel – 35 az első, 36 az üzleti és 337 a turistaosztályon – érkezett a hongkongi légitársasághoz. Kezdetben VR-HIA, később B-HIA lajstromjellel repült. A Cathay a géptől 1998-ban vált meg, majd 1999 végétől az Air Atlanta Icelandic vette át az üzemeltetését. Az izlandi társaság többek között a Saudiának és az Air Asiának adta bérbe a TF-ATD lajstromjelű repülőgépet. Ez a fejezet 2004-ben ért véget.

Az akkor 25 éves repülőgépet  2005 nyarán vásárolta meg a Rolls-Royce – lajstromoztatta (N787RR), elnevezte Spirit of Excellence-nek, és repülőgépmotor tesztgéppé alakította át. Így őkiválóságán próbálták ki 2024 márciusa és szeptembere között a Pearl 10X típusú sugárhajtóművet. Ez idő alatt a repülőgép öt, három különböző típusú hajtóművel üzemelt egyszerre. A jobb szárnyra egy Pearl 10X és két RB211, a balra pedig egy-egy Trent 1000 és RB211 volt felfüggesztve. Ebben a konfigurációban a 747-es több mint 25 repülést hajtott végre, körülbelül 66 ezer kilométert megtéve.

Korábban, már 2019-ben is úgy tűnt, hogy a világ egyik vezető repülőgép-hajtómű gyártója megválik N787RR-től, mivel arról volt szó, hogy átvesz egy tesztgépnek szánt Boeing 747-400-ast a Qantastól. A Covid azonban megváltoztatta terveket, és a Rolls-Royce 2022-ben bejelentette, hogy ttovábbra is a meglévő Jumbóját fogja használni.

A kiérdemesült óriásgép utoljára az arizonai légtérben repült, majd leszállása után a tucsoni repülőtéren jelentették be hivatalosan, vége, nincs tovább, a 747-est közeli Pinal megye repülőgép-temetőjébe szállítják. A repülőgépnek nincs közvetlen utódja.

Nyitóképünkön egy 2024-es Rolls-Royce fotó: N787RR a Pearl 10X-szel (a jobb szárny három motorja közül a legbelső)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek