De jól megy Szlovákiának!

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2014.11.26. 11:15
kiskep
A közelgő „vasutas Újév", azaz december 14-e újabb fordulatot hoz a szlovák vasúton. Másfél millió vonatkilométerrel többet rendelt meg az állam a közösségi közlekedés kiszolgálására 2015-ben. A 2014/2015-ös vasúti menetrendben így összesen 103 járattal lesz több, mint a jelenlegi menetrendben.

(fotók: ZSSK)

A jelenlegi járatszám-növelés az utóbbi tíz év legnagyobb mértékű bővítésének számít. A közlekedésügyi minisztérium szóvivője szerint az új vonatok bevezetése logikus lépés. A november  17. óta élő rendelkezés alapján, miszerint a diákok és nyugdíjasok igazolvány kiváltása fejében ingyen utazhatnak a Szlovák Vasúttársaság és a Regiojet vonatain, várhatóan megnő az utasok száma. Az első néhány nap tapasztalatai ezt igazolják is.

Az új menetrend bevezetésétől kezdődően több lesz a távolsági gyorsvonat Pozsony és Kassa között (itt leginkább arról van szó, hogy eltörlik az egyes napokra kiterjedő korlátozásokat), Pozsony és Zólyom között, de több járat lesz például a fővárosi, valamint a kassai agglomerációban is. Az egyes regionális központok felé is több vonat jár majd. A járatsűrítés mellett a szerelvények hossza is pozitívan változik, némelyik vonatokat már napjainkban is a csehektől kölcsönzött bautzeni B kocsikkal toldják.

Színre lépnek a Vectronokkal vontatott InterCityk Pozsony és Kassa között a Regiojet gondozásában, ezek négyórás ütemben közlekednek majd, ugyanúgy, mint az állami ZSSK saját üzleti kockázatra közlekedtetett IC-járatai. A konkurenciaharc előszeleként már most bejelentették: a 10 eurónál drágább vonatjegyek mellé ingyen kapnak helyjegyet az utasok a ZSSK vonatain. Az ajánlat nem érvényes az InterCity kategóriájú vonatokon.

Ami viszont elég szomorú, hogy a nemzetközi forgalomban lényegi javulás nem lesz, sőt sok változás sem. Az egyetlen terület, ahol a jelenleginél még jobb lesz a helyzet, az a Csehországgal fenntartott kapcsolat. Ez viszont inkább a csehek érdeme, mint a szlovákoké. A cseh menetrendi újdonságokról, ezen belül a szlovákiai kapcsolat változásairól itt írtunk.

A Moszkvával és Kijevvel fenntartott egy-két hálókocsis kapcsolat marad a régiben, a lengyelországi vasúti kapcsolat egy picivel javul, ha egy nappali Zsolna–Varsó-kocsit javulásnak lehet nevezni. Más határátmeneteken továbbra sincs lényegi változás a vasúti közlekedésben. Sajnos ugyanez mondható el a magyarországi határátmenetek esetében is. A szobi és hidasnémeti belépésen kívül nem járnak át vonatok Szlovákiából. Talán a legszemléltetőbb menetrendi mező a Kassa–Hidasnémeti vonal. De gond egy szál se, hiszen ütemes menetrendről van szó...

A csehországi kapcsolathoz hasonlóan jó a közlekedés Bécsbe, itt már az évekkel ezelőtt bevezetett ütemes menetrend szerint sűrű a vonatközlekedés mind Ligetfalun, mind Dévényújfalun át. A szlovákiai vasúti menetrend itt érhető el.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről,ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek