Elfújta a szél! Újabb jet-blast baleset, egy hajtóművel

iho   ·   2016.08.31. 08:45
cim4
Az ír hatóságok most zárták le a vizsgálatot egy szerencsére végül súlyos sérüléssel nem járó baleset ügyében, ami tavaly a dublini repülőtéren történt.

Mint azt a Flightglobal felidézi, a Ryanair Boeing 737-700-asa csak a baloldali hajtómű használatával közeledett az állóhelye felé, azonban még mielőtt odaért volna, meg kellett állnia, mert a marshaller nem ért a helyszínre időben, hogy az állóhelyre irányítsa a gépet.

Amikor a 737-es végre újra megindulhatott, természetesen egy hajtóművel kellett, hogy a pilóták megmozdítsák a gépet, és a vizsgálat szerint miközben két hajtómű működése mellett N1 30–35 százalékkal lehet megindítani álló helyzetből a gurulást (N1 a hajtómű teljesítményének egyik mutatója, az egyes turbinasor fordulatszáma százalékban), addig ennek a 737-esnek a működő baloldali hajtóművét a személyzet 55 százalékra pörgette fel.

Ahogy a gép ezzel a fordulatszámmal ráfordult az állóhelyre, mögötte a hajtóműből kiáramló gázsugár egy építési területen nem csak néhány kerítést rongált meg, de a levegőbe emelt majd a földre terített két munkást is, 43 méterre a 737-estől. Kórházba kellett vinni őket, de szerencsére a sérüléseik nem bizonyultak súlyosnak.

A hatóság jelentése szerint a gép személyzete láthatta, hogy az állóhelyre fordulás közben a hajtómű sugara érintheti az építési területet, ezért vagy igénybe kellett volna venni a másik hajtóművet is, kisebb teljesítménnyel, vagy vontatót kellett volna kérni a beálláshoz.

A sugárhajtómű ereje viszonylag sűrűn okoz problémákat, incidenseket a repülőtereken. Tavaly Frankfurtban egy 747-8-as leszállás után gurult az állóhelye felé, amikor a pilóta az egyik külső hajtóművel „besegített” a fordulásba: két buszban is károk keletkeztek, ablakok törtek, kisebb alkatrészek repültek szerteszét a szomszédos állóhelyen. A reptér 40 százalék N1 mellett engedi a gurulást, a Jumbo 4-es hajtóműve ez alkalommal is 50 százalék felett dolgozott.

Érdekes baleset történt néhány éve egy kisebb franciaországi repülőtéren: a földi kiszolgálók egyike azért került bajba, mert a pilóták (egy átstartolás megbeszélése közepette) az állóhelyen először a gép vörös villogóját kapcsolták ki, de még nem állították le a hajtóműveket: a műveleteket fordított sorrendben kellett volna végezni. A földi személyzet egyik tagja a fülvédővel a fején nem hallotta, hogy a gép hajtóművei leálltak-e, csak a fényeket figyelte, és ezért került a még dolgozó hajtóművek sugarába.

Tavaly portálunk is beszámolt arról a balesetről, amely Rio de Janeiro kisebbik repülőterén történt. A Santos Dumont 02-es pályáihoz elég közel esik egy a repteret megkerülő út, amit a gépek mozgása esetén lezárnak: egy taxinak azonban túl sietős volt a fuvar, nem vette figyelembe a piros jelzést, és egy elstartoló 737-es három pördületre kényszerítette a levegőbe. A sofőrnek végül nem esett baja, kuncsaft nem volt a kocsiban. A jet-blast ez esetben azért lehetett különösen erős, mert a festői, de nem túlságosan hosszú pályákkal szolgáló reptéren nagy teljesítmény kell a biztonságos starthoz.

Miközben a Karib-tengeri Saint Maarten szigetén, a Maho Beach üdülőinek egyik kedvenc sportja a kerítésen lebegni a nagyon közel lévő küszöbön startoló gépek gázsugarában, nem egy alkalommal kreáltak különféle népszerű tévécsatornák jópofa kísérleteket arra, hogy szemléltessék a hajtóművek erejét, és a látványos felvételekhez, nyilván nem véletlenül, rendszerint 747-eseket használtak.

A Ferihegyi repülőtéren is történt néhány érdekes eset. A legendássá vált sztorik egyike, hogy valamikor a Malév egyik felszállásra guruló Tu-154-ese a műszaki bázis és a B-guruló körüli építkezések zűrzavarában bekeveredett valahogy az egyik műszaki előtérre, ahonnan csak úgy tudott kijönni, hogy a gépen lévő pilóták egyike a sugárfordítót használta „tolatáshoz”. A szomszédos forgalmi előtér ahhoz a hangárhoz tartozott, ahol akkoriban az állami vezetők utaztatására szolgáló 134-eseket őrizték és kiszolgálták: nos a a furcsa forduló közben a 154-es a BM-hangár előterénél lévő „fakabátot” fújta el, kiskatonástól.

Nyilván sokaknak megvan a maguk személyes élménye a hajtóművek, légcsavarok erejéről... Szerkesztőségünk szívesen várja ezeket az emlékeket, és ha összejön belőlük egy újabb cikkre való, természetesen közre is adjuk!

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.