Hamarosan újra Eucharisztikus Világkongresszust (1938 után nyolcvankét évvel, 2020-ban) és Vadászati Világkiállítást (1971 után ötven évvel, 2021-ben) rendez Budapest, természetesen a „nagy” BNV-k megszűnte óta eléggé félgőzzel üzemelő Hungexpo Vásárközpontban. A Magyar Közlönyben meg is jelent egy kormányrendelet, amely többek közt a közlekedés fejlesztését is előírja. A Hungexpo területének fejlesztése 1 milliárd 528 millió, a villamosvonal kiépítése négymilliárd forintot igényelne.

A hvg.hu azt írja már a nyomvonal is megvan: a Vitézy Dávid Facebook-oldalán lévő poszt szerint a Pillangó utcai metróállomástól ágazna ki az új villamos (gyorsvasút?), és az Expo bejáratát az Albertirsai úton, a Kincsem park előtt elhaladva közelítené meg. A vásárterületet kezdetben a Blaha Lujza tértől (hivatalosan) a Lóversenytérig járó 29-es villamos szolgálta ki, egészen 1996-ig, amikor a századik BNV alkalmából 100-as és 100Y számmal indítottak járatokat – azóta nem járt arra kötöttpályás eszköz. Kísérletek történtek – például Utazás kiállítás alkalmából – a vasúti kiszolgálásra is, a Nyugati pályaudvar és Kőbánya-Teher között, továbbá ne feledjük a 2-es metró Expót is érintő kőbányai kiágazásának ötletét sem.

Az utolsó expovillamos 1996-ban (fotó: Müller Péter)

A HVG honlapján megjelent tervezet azonban mindenképp egyfajta szigetüzemet feltételez, amelyet villamosokkal – elágazás híján – legfeljebb a Fehér úti főműhely hátsó portáján át lehet ellátni. Az Örs vezér tere esik a legközelebb (hacsak nem építik újjá a 37-es vonalból kiágazó váltót), ott azonban a HÉV üzemi vágánya csupán keresztezi a villamost. Másrészt a forgalmat is eléggé egy irányba, a 2-es metróra terelné az egyetlen átszállási kapcsolat miatt, amely folyamatos torlódásokhoz, tömegnyomorhoz vezetne.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!