A szállítási módok közül továbbra is a hajózás a meghatározó, azonban 2013 óta a szárazföldi szállítás is egyre jelentősebb az úgynevezett Új selyemútnak köszönhetően: a vasúti összeköttetés versenyképes alternatívát kínál a szállítási időt elsődleges prioritásként kezelő teherfuvarozás számára a tengeri és légi szállítás mellett. Mivel a hamburgi kikötő kitűnő gazdasági kapcsolatokkal rendelkezik, továbbá széleskörű szakértelemmel is bír Kínában, nem meglepő, hogy fontos szerepet játszik az Új selyemút vasúti fuvarozásában, valamint hogy elosztópont az óceánjáró hajók által szállított termékek számára.

A Távol-Kelet és Nyugat-Európa közötti vasúti kapcsolatok kibővülése hét évvel ezelőtt a Hszi Csin-ping kínai elnök által meghirdetett Egy övezet, egy út elnevezésű programmal kezdődött meg. A Selyemút gazdasági övezet számos szárazföldi útvonalat foglal magában Európa és Kína, valamint dél- és délkelet-ázsiai országok között, többek között hat gazdasági szállítási folyosót.

Konténerszállító hajó halad a hamburgi kikötő közelében (kép forrása: dpa)

Míg 2014-ben még csak alig nyolcszáz vonat haladt az Új selyemúton, huszonötezer TEU (húsz láb hosszú szabvány konténer, egyenként maximum 21,6 tonna) rakománnyal, két évvel később már ezerhétszáz szerelvény közlekedett Kína és Nyugat-Európa között, 145 ezer TEU konténerkapacitással. A számítások szerint 2027-re évente már 670 ezer TEU forgalom fog zajlani az eurázsiai szállítási útvonalakon.

Az európai kikötők intermodális konténerforgalmának egyik vezető hátországi kiszolgálója a Metrans. A vállalat jelenleg harmincnál is több szerelvényt közlekedtet havonta, összekötve a jelentős kínai gazdasági központokat a Metrans hálózatával. A feldolgozás a lengyel-fehérorosz határon található Malaszewiczében és Brestben zajlik, ahonnan az árut Lengyelországba, Csehországba, vagy közvetlenül Hamburgba szállítják. A Metrans célja ezen fuvarok további bővítése.

A Metrans többek között Hamburg és Bremerhaven kikötői, valamint az ausztriai Linz között is továbbít konténereket, tovább erősítve piaci pozícióját Ausztriában (illusztráció: Vörös Attila)

A tenger menti külkereskedelem azonban továbbra is meg fogja határozni a dolgokat. Tavaly például körülbelül 2,6 millió TEU kínai áru fordult meg a legnagyobb német tengeri kikötőnek számító hamburgi kikötőben, vagyis majdnem minden harmadik konténer érkezik Kínából vagy indul épp oda. Összesen tizenöt állandó fuvar áll rendelkezésre Hamburg és Kína összes fontos kikötője között.

A Hamburg és Kína közötti közvetlen külkereskedelem terén a hamburgi kikötő által kezelt Kínába tartó export 5,3 milliárd eurót (közel 1700 milliárd forintot), az onnan érkező import pedig nyolcmilliárd eurót (körülbelül 2500 milliárd forintot) tett ki 2018-ban. A tengeri szállítás mennyisége 24 millió tonna körül mozgott.

A hamburgi kikötő a kínai áruszállítás európai elosztópontja. Ráadásul a rendkívül fejlett hátországi ellátás okán nemcsak Németország, hanem Ausztria, Lengyelország, Csehország, Oroszország, Magyarország, Szlovákia és Svájc számára is központi elosztószerepet játszik – jelenti a Logistik Express.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!