München, Stuttgart, Frankfurt, Köln, Düsseldorf: a Német Vasutak (DB) ezeken az S-Bahn hálózatokon használta a 420 sorozatú villamos motorvonatait. Az egységes járműtípus sok előnyt jelentett a beszerzés és üzemeltetés terén. Manapság az a divat, hogy minden közlekedési rendszerhez a saját igényeinek megfelelő, testreszabott járműveket rendelnek, bár a gyártók igyekeznek a fejlesztési költségeket csökkenteni a moduláris felépítéssel.

Különösen diverzek a tramtrain-rendszerek, mindenhol más-más jellegű járművekre van szükség. De ha valahol, akkor Németországban van annyi tramtrain-hálózat, ahol már érdemes elgondolkodni az egységesítés lehetőségén és ezt öt német közlekedési vállalat meg is tette. Az AVB, a VBK, az ENAG, a Saarbahn Netz GmbH és a VMS közös tramtrain-járműtípus kifejlesztését tűzték ki célul még 2017. júliusában, mostanra pedig megérett az idő, hogy mindezt szerződésben is rögzítsék, miután kidolgozták a járműtípus specifikációit.

Tramtrain Karlsruhéban (fotó: Wikipédia, K. Jähne)

A VDV TramTrain projekt névvel illetett beszerzéshez a közbeszerzést ősszel írnák ki, addig még várják néhány vonalra a szolgáltatások megrendelését. Az öt cég az alábbi területeken üzemeltet tramtrain-vonalakat: Karlsruhe és környéke (VBK és AVB), Bad Urach és Münsingen (ENAG), Chemnizt (VMS) és Saarbrücken. A Karlsruhei városi és környéki vonalakra a VBK és az AVB önmaga százötven járművet vásárolna, de az öt cég együttes megrendelése elérheti a kétszáznegyven egységet.

A VDV TramTrain vezetője szerint azzal, hogy az egyszeri fejlesztési és engedélyeztetési költségeket jelentősen nagyobb számú járműre lehet leosztani, járművenként akár egymillió eurót is megspórolhatnak. Ebből adódik, hogy ilyen költségekre négyszázmillió eurót (130 milliárd forint) szánnak és a plusz kilencven jármű megrendelése esetén a fejlesztés és engedélyeztetés járművenkénti költsége 2,67 millió euróról (850 millió forintról) 1,67 millió euróra (530 millió forintra) csökken.

Stadler-Vossloh-Kiepe CityLink Chemniztben (forrás: kiepe.knorr-bremse.com)

Összehasonlításként: a Stadler által a Szeged–Hódmezővásárhely tramtrain számára gyártandó CityLink járműveinek egységára a nyolc villamosra szóló megrendelés esetén 2,2 milliárd forint, így még a félmilliárdos fejlesztési-engedélyeztetési költség is jelentősnek lenne mondható az összköltséghez képest. Tegyük azonban hozzá, hogy az első magyar tramtrain fejlesztési és engedélyeztetési költségeiről nincsen konkrét adatunk, a spanyol és magyar bérek, magyarországi engedélyeztetési díjak vélhetően kevésbé fájóak, mint a németek hasonló költségei.

Mint a legnagyobb megrendelők, a német közös tramtrain járművekre az AVG és VBK fogja kiírni a közbeszerzést, a másik három társaság nevében is. A VDV TramTrain szerint az első járművek 2025-ben állhatnak forgalomba. A főbb jellemzőit az öt társaság közösen álmodta meg. Így a nagyvasúton közlekedő tramtrainek kocsiszekrénye mindenhol azonos, vagy közel azonos lesz, de ugyanez igaz a meghajtásra, biztonsági és járműdiagnosztikai rendszerekre. Érdekes módon, az eredeti elképzelés felvázolásakor még két másik cég is részt vett a munkákban, akikről a mostani híradások már nem emlékeznek meg: Regionaltangente West és Schiene Oberösterreich.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!