Az Icelandair Group már idén februárban megszellőztette, hogy az Airbus A321neoLR repülőgép-típus megvásárlását is elképzelhetőnek tartja a már régebben bejelentett, teljes flottamegújítással járó fejlesztésében. A szigetország légitársasága számára létfontosságú, hogy megtalálják a jelenleg használt Boeing 757-200-asok utódját, amelyből huszonöt példányt üzemeltetnek és jelenleg is a flotta gerincét jelentik. Az európai és észak-amerikai járatokat ezzel a típussal teljesítik.

Sokáig egyértelműnek látszott, hogy a csak Boeing-típusokat üzemeltető Icelandair továbbra is marad a gyártónál és annak továbbfejlesztett 737 MAX-családjánál. Bár 737 MAX-8-as és MAX-9-es változatokat már most is használják (hat 8-as és három 9-es repült a színeikben jelenleg), de szakértők szerint hiányzik a MAX-9-es hatótávolságából 500–1000 mérföld, hogy nagy üzembiztonsággal elérhetőek legyenek a távolabbi célpontok, így Seattle és Denver is.

A 2019 első üzleti negyedévének adatait, eredményeit ismertető jelentésben is az szerepel: a harminchárom gépes flottát ötvenre bővítik 2025-re, amelyből huszonhat gép lesz MAX-8/9. Ez részben már a tizenkilenc gépre olvadó 757-es flotta pótlását is szolgálja. A vállalat azonban elismerte, más, az Airbus bevonását jelentő forgatókönyvet is készítenek, amelyek a 757-esek helyére A320neoLR-ek érkezésével számolnak. Sőt, olyan elképzeléseket is vizsgálnak, melyekben a Boeing-ek helyére csak Airbus típusokból álló gépparkot építenének fel. Ezt vélhetően segíti, hogy a 737MAX-ek leállítása csak az első negyedévben hárommillió dolláros extra kiadást jelentett az amúgy is 55 millió dolláros negyedéves veszteséget jelentő légitársaságnál.

Szakértők szerint azonban alaposan megfontolandó, hogy érdemes-e egy kicsi, hagyományosan egy repülőgép-gyártó gépeit használó cégnél egy másik gyártó utasszállítóját rendszeresíteni. Egy ilyen lépés komoly költségeket jelentene a pilóták átképzésében, a műszaki háttér megteremtésében is. Emiatt kérdésként merülhet fel: valósak az Icelandair tervei vagy csak a kedvezőbb ár elérése vagy éppen a meglebegtetett, 757-es utódtípus, a kis és közepes távokra optimalizált szélestörzsű Boeing NMA (New Midsized Aircraft)-program noszogatása érdekében hangzottak el?

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!