Van Észak-Csehországban egy kanyargós, a Cseh Középhegység lábainál végig vonuló regionális vasútvonal, amit még a századfordulón építettek, amit leginkább a környékbeli mezőgazdasággal foglalkozó települések kiszolgálására, valamint a Most környéki szénbányákba ingázó munkások eljuttatására használtak. A cseh menetrendben sokáig a 113-as számú mezőt elfoglaló, Lovosice–Čížkovice–Obrnice–Most vonal volt, még a Nagy Háború előtti időkből ragadt rá a „švestková dráha“, azaz a szilvás/szilvafás vasút ragadványnév (szilvafasorral övezett vasútvonal). A Lovosice és Čížkovice, valamint az Ornice és Most közötti szakasz más vasútvonalak része, maga a Čížkovice–Obrnice vonal 34,8 kilométer hosszú. Utoljára 2007 decemberében ment rajta menetrend szerinti személyvonat. Aztán a csend beszélt tovább, de azért a nyári szezonokban több éven keresztül a helyi önkormányzatok támogatásával indulhatott egy-egy turistajárat. 2016-ban aztán szerencsére az AŽD Praha vasúti berendezéseket gyártó vállalatnál úgy döntöttek, hogy megvásárolják a vasúti pályát az infrastruktúra-kezelőségtől (SŽDC).

749-es Bardotka és egy AŽD mérőkocsi a már felújított szilvafás vonalon<br>(fotó: AŽD Praha)

Az AŽD Praha 5,7 millió koronáért vette meg a vasútvonalat, ami elég elhasznált állapotban volt akkor. Mivel a vasúti vállalat vonali és egyéb biztosítóberendezéseket, vasúttechnológiai eszközöket gyárt, így az elsődleges cél az volt, hogy egy tesztpályát építenek ki, ahol saját termékeiket, gyártmányaikat próbálják ki. A pályát fel is újították, modern berendezésekkel szerelték fel, s 2017-ben már úgy döntöttek, hogy elindítják rajta a személyforgalmat is. Ez lett a T4 jelölésű még mindig csak szezonális turistajárat. A vonatok áprilistól októberig hétvégenként és ünnepnapokon közlekednek. A 2017/2018-as menetrend óta már az egész szakaszon, Lovosice és Most között. Ezt az időszakos közlekedést viszont már az Ústecky kerület, mint a vasúti közlekedés m,egrendelője, részfinanszírozza. A vonalon 831-es sorozatú "Kredenc" motorkocsi jár, pótjárműként pedig egy AŽD festésű 810-es Studenka áll rendelkezésre.

A szilvafás vasútvonal<br>forrás: Wikipédia

Most pedig egy újabb fejezet kezdődik a szilvafás vasútvonal életében, újra menetrend szerinti szeméylvonatok közlekednek majd rajta jövő év decemberétől. Ez már nemcsak napi egy-két vonatpárt jelent, nem is csak hétvégi turistajáratokat, hanem igazi közszolgálati szerződés alapján közlekedtetett járatokat. A poén, hogy máris tíz évre kap közszolgáltatási szerződét az AŽD a megrendelőtől, a kerülettől. A tervek szerint évente 450 ezer kilométert tesznek meg a vonatok, ami 11 pár jártaot jelent naponta. A vonalon várhatóan RegioSprinterek jelennek majd meg, amelyeket részleges felújítás után helyeznek üzembe. Még egy újdonság várható, mégpedig a vonatok egészen Litoměřice horní nádraží állomásra közlekednének, ami az eddigi végállomástól, Lovosicétől 8 kilométerre fekszik, az Elba folyó jobb partján.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!