Indul a budapesti S-Bahn - ha csak egy napra is

Zöldi Péter   ·   2018.03.23. 08:45
budapest_vasut_halozat_kislid

Van abban valami torz fintor, hogy a legáramvonalasabb Budapesten átvezető vasútvonalon csak akkor lehet átutazni, ha egy felsővezetéktartó keresztmező javítása halaszthatatlanná válik.

Mint ismert, volt itt már ötletelés Érd és a Duna-kanyar között közlekedő, a munkábajárást szolgáló gyorshajójáratról, de a Duna budapesti szakaszán néhány éve közlekedő hajójáratok is arra a kimondatlan-kimondott problémára szeretnének választ adni, hogy az agglomerációból, vagy egy peremkerületből be lehet jutni a Belvárosba, és ki is lehet jutni onnan, de egyéni motorizáltság híján a város gyors átszelése ma csak vágyálom. És a dolgok úgy alakulnak, hogy hosszú évtizedekre jóelőre csak ábránd maradhat két peremkerület között közösségi közlekedéssel kényelmesen megtenni az utat, netán az agglomerációból átugrani az átlósan szemben lévő szegmensbe.

A budapesti vasúthálózat ennél ezért összetettebb...(forrás:vasutallomasok.hu)

Persze nem szabad túlbecsülni ezt az igényt, az utasok többsége ma igenis a külvárosból a belvárosba akar jutni és viszont. Az agglomerációból sem célozzák meg tömegek a Budapesten túli területeket, és egyik kertvárosból/lakótelepről a másikba sem utaznak többen, mint amit egy félóránként közlekedő szólóbusz el bír szállítani. Azt is látni kell azonban, hogy az utazási igények ilyen formálódásáért a mobilitási kínálat több évtizedes teljes egyoldalúsága is felelős. A világ kezdete óta hangoztatott „nincsen igény”-jellegű általános érvelés minden olyan forgalomszervezési beavatkozás ellen, amely egy kicsit is oldaná a város átjárhatatlanságát, lassan meghozta gyümölcsét, Budapest túlfelére közösségi közlekedés igénybevételével utazni nagyobb tehertétel – és nem utolsósorban súlyosabban büntető anyagi bukás –, mint „ezen az oldalon” elutazni a három megyével odébb lévő megyeszékhelyre. Ez a helyzet már olyan adottság, ami kőkeményen alakítja a város funkcionális szerkezetét.

Az elmozdulás a másik irányba, az átjárható és nyílt város irányába éppen e példa alapján lenne fontos. A kinyílás széthúzná a város funkcióit, sokkal több, színesebb és változatosabb szerepkör jelenne meg ma homogén módon ellátatlan területeken, tagoltabbá válna a város. Hálózati adottságok alapján nyilvánvaló, hogy az átjárhatóságot csak a vasúti közlekedés átértékelése hozhatja el, bár érdekes, hogy a Visegrád és Érd között tervezett gyorshajójárat ötletére azonnal rácuppant mindenki, ahelyett, hogy egy árva Flirtre gondolt volna, ami – kísérletképpen – kétóránként elindulhatna Százhalombattáról, hogy a város vágányhálózatát bebarangolva elérkezzen mondjuk Dunakeszire.

Dunai gyorshajó tanulmányterve, egyetemi diplomamunka (forrás: bkk)

Ugyanígy az sem lenne egy életképtelen ötlet, ha egy szolgáltató egy kisbusszal és egy többé-kevésbé megbízható módon összeeszkábált menetrenddel kínálna – legalább csúcsidőben – néhány erősebb vonalon, Budapesten átívelő szolgáltatást, mondjuk Gödöllő és Budaörs között. Ha már a nagyok nem hajlandóak erre.

Ha szigorúak vagyunk, akkor – elnézést az absztrakcióért – ma egy Budapest melletti településnek sokkal kisebb a mobilitási szabadságfoka, mint egy fővárostól távoli helynek. Innen minden út egy irányba vezet csak – ahol aztán végetér. Ott pedig számtalan irányba lehet elindulni, anélkül, hogy továbbhaladásunk közben meg kellene torpannunk egy hálózati fekete lyuk peremén.

Ha most nem is tervezetten, hanem technikai okok miatt kikényszerítve, és nem is a teljes agglomerációban, csak két szűkebb szegmensében, és ha csak egy szombati napra is, de közelebb fog kerülni egymáshoz Vác és Cegléd, melyek egyébként fényévekre vannak egymástól. A legközelebbi teljes kizárásnál már bátrabbak leszünk, és megtörténhet majd ugyanez Esztergommal és Dabassal is. Most használjuk ki a lehetőséget és ugorjunk ki az Alföldről a tavaszodó Dunakanyarba!

Reméljük, az idő előrehaladtával sok-sok keresztmező szorul még cserére, nem csak a Vágány utcánál, hanem mondjuk a Keleti pályaudvar előterében is, sőt, az igazán döfi az itt és ott végzett teljes kizárások időbeli átfedése lenne! Miféle fantáziadús viszonylatok kipróbálására lenne lehetőség!

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Vasút Logisztika Szállítmányozás Nagyvasút

Tovább csökkent az áruszállítás teljesítménye az EU-s gazdasági nehézségek miatt: a kombinált fuvarozás növelte részesedését a szállításban idehaza, uniós szinten visszaesett

MLSZKSZ/iho   ·   2024.03.18. 17:05

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének összesítése szerint kevésbé érintette a válság az intermodális forgalmat, így a több szállítási módot kombináló fuvarozás növelte részesedését az összforgalomban.