Az iráni légierő hibázott, „véletlenül” lőtték le az utasszállítót, állítja több amerikai forrás. A CBS News szerint műholdas érzékelők detektálták a radar bekapcsolását, majd két föld-levegő rakéta indítását közvetlenül azelőtt, hogy az ukrán gép lezuhant, a 737-es robbanását is érzékelték. Ugyancsak amerikai hírszerzési források állítják, hogy egy ilyen fegyver roncsai is ott voltak a lezuhant gép darabjai között a becsapódás helyszínén.

Irán az ország elleni összeesküvésként jellemezte az amerikai közlést. Ukrajna bejelentette, megvizsgálja azt a lehetőséget is, hogy rakétatalálat érte a gépet.

Korábban írtuk:

Komoly szakmai források óvakodnak találgatásokba bonyolódni az Ukraine International Airlines Boeing 737-800-asának teheráni katasztrófája kapcsán, de ugyancsak komoly szakmai források hangsúlyozzák annak lehetőségét, hogy a gép lezuhanásához valamiféle külső tényező kellett, hogy hozzájáruljon, és ezt a lehetőségét igazából megerősíti, hogy az iráni hatóságok bejelentették, nem adják át vizsgálatra sem a gépet gyártó Boeingnak, sem az amerikai közlekedésbiztonsági hatóságnak az időközben megtalált adat- és hangrögzítőt. Az egyik legtekintélyesebb szakportál, a Flighglobal szerint az irániak elzárkózó magatartása kétségessé teszi, hogy lehetséges-e elfogulatlan és a baleset okait teljes egészében feltáró vizsgálat.

Az NTSB a maga részéről jelezte, tartja magát a balesetekre előírt protokollhoz, de mivel az iráni döntés a fekete dobozokról már hivatalosnak és véglegesnek tekinthető, a szokásos esetekben a kivizsgálás részeseként bevont szervezet most harmadik partner vagy partnerek bevonását reméli, a nemzetközi légügyi szervezetét (ICAO), vagy a kanadai hatóságét, ugyanis az áldozatok közül 63 volt Kanada állampolgára, ilyen esetre a nemzetközi szabályozás ugyancsak lehetővé teszi az illető állam részvételét a kivizsgálásban. A kanadai közlekedési szervezet a maga közleményében jelezte, kijelölt szakértőket a baleset kapcsán hozzáférhető információk elemzésére, de egyelőre nem beszél semmiféle formális együttműködésről.

(fotó: Ukraine International Airlines)

Az egyik legismertebb légiközlekedési szakértő, Richard Aboulafia szerint nulla és egy százalék közötti az esélye annak, hogy a repülőgép lenne a katasztrófa oka: „Repülőgépek nem robbannak fel maguktól repülés közben” – fogalmazott, hozzátéve, hogy – nyilván a közzétett fotók alapján – a hajtóművek sem mutatják robbanásszerű meghibásodás jeleit, egyébként, teszik hozzá más szakértők, több esetben történt ilyesmi, de a repülőgépet mindig sikerült „egyben” lehozni egy hajtóművel, annak pedig, hogy mindkét hajtómű egyidőben robbanjon fel műszaki hiba miatt, az több, mint valószínűtlen.

Ugyanakkor az iráni hatóság ma reggel kiadott jelentése továbbra is technikai hibára hivatkozik. Teherán kiadta az előírt értesítéseket az érintett országok, az USA számára is, de csak Ukrajna meghívását említi a vizsgálóbizottságba, a többi érintett ország „a Chicagói Egyezménynek megfelelően” vehet részt a vizsgálatban.

A baleset napján megjelent egy Facebook-bejegyzés, amelynek fotóin egy orosz rakéta orr-részének roncsai láthatóak az ukrán gép roncsai között, de ezeknek a képeknek a hitelessége nem bizonyított. Az AvHerald repülésbiztonsági portál kérdésére az iráni polgári légügyi hatóság azt válaszolta, a fotókon szereplő darabokat nem találták a gép (speciális hangárba szállított) roncsai között.

(fotó: Dylan Malyasov, Facebook)

Az NTSB korábbi elnöke úgy fogalmazott, nem lenne jó, ha megismétlődne a Malaysia gépének ügye, Jim Hall az MH17-es járatra utalt, amelyet 2014-ben Kelet-Ukrajna fölött lőttek le, és amelynek az ügyét szavai szerint nem vizsgálták ki – ez feltehetően a 777-est gyártó országra vonatkozott, a holland kivizsgálók egyértelműen a rakétatámadást mutatták ki az Amszterdam-Kuala Lumpur járat pusztulásának okaként.

A külső tényező lehetőségét a teheráni hatóságok magatartása is erősíti annyiban, hogy amint erre portálunk összefoglalója is utalt, túl hamar jöttek elő a műszaki meghibásodással, mint egyértelmű baleseti okkal, amikor pedig ennek alátámasztására nem lehetett adat. Az is világos, hogy az ukránok első nyilatkozata, amely szintén hajtóműhibát említett, szintén az iráni hivatalos közléseken alapult, és az ukrán követség ezt a nyilatkozatát gyakorlatilag vissza is vonta, viszont Kijev beindította a maga részéről a büntetőjogi kivizsgálást is. Maga az iráni polgári légügyi hatóság vezetője is már óvatosabban nyilatkozott, nem beszélt hajtómű-robbanásról, csak arról, hogy a gép már a levegőben égett. Ali Abedzadeh megerősítette, hogy a személyzet részéről nem hangzott el műszaki hiba vagy vészhelyzet bejelentése.

(Légiközlekedés Online)

Néhány órával a katasztrófa után egy magyar szakportál, a Légiközlekedés Online elemzése, a fotók alapos vizsgálata alapján állította, hogy a gép már keleti irányba repült a lezuhanásakor, vagyis visszafordult a repülőtér irányába. „Hogy a valószínűsíthető repülési pálya a pilóták szándékos manővereinek következménye, vagy a repülőgép megállíthatatlan jobb fordulóba került, szintén nem tudható biztosan, míg a rögzítők kiolvasása meg nem történik” – hangzik a portál következtetése.

A jobbforduló tényét aztán Abedzadeh is megerősítette. Mindehhez azt tehetjük hozzá, valószínű az is, hogy a gép kommunikációs rendszerei még a forduló előtt megszűntek működni, ez lehet a magyarázata, hogy a transzponder-adatok szerint rekonstruált pályán ez a jobbforduló még nem látszik.

További hozzáférhető adatok: a légitársaság közlése szerint a gép kapitányának 11600 órája volt a típuson, ebből 5500 órát repült gépparancsnokként, a másodpilóta 7600 órát repült 737-esen, és velük volt még egy 12 ezer órás oktató kapitány. Az UIA jelezte, Teherán „nem egyszerű” repülőtér, a társaság többek közt ezt a repteret használta arra, hogy pilótái felkészültségét lemérje.

(fotó: ISNA)

Miután az FAA már kedden megtiltotta az amerikai légitársaságoknak, hogy Irak és Irán illetve az Ománi-öböl fölött repüljenek, a többi légicég is elkerüli ezt az övezetet. A nemzetközi szakportálok némelyikén az is előbukkant, hogy ha Ukrajna is ilyen óvatosan jár el, lehet, hogy nem pusztul el az UIA 737-ese. A Qantas szuperhosszú Melbourne-Perth-London járatának 50 utasát Melbourne-ben, negyvenet pedig Perth-ben kellett a földön hagynia, mert a gépnek plusz üzemanyagra volt szüksége, hogy elkerülje a veszélyes zónákat. Visszafelé a kedvező széljárásnak köszönhetően a járat a szokásos terhelésével repülhet, a társaság keresi a nyugati irányban szükséges közbülső leszállóhelyet, ahol tankolhat, ez lehet Szingapúr vagy Hong Kong. A Wizz Air arról értesítette a Budapest-Dubaj járat utasait, hogy hosszabb menetidőre számítsanak, a gép odaúton technikai leszállást hajt végre Larnacán, ahol nemcsak plusz üzemanyag, de plusz repülőszemélyzet is várja a járatot.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!