Államalapításunk ünnepén, augusztus 20-án az elmúlt rendszerben, Budapesten vízi- és légiparádét tartott az akkori állampárt, amelyen a hadsereg, rendőrség mellett civil, polgári légijárművek és hajók, valamint a sportszövetségek repülő és vízi sportolói vettek részt. Ezek beépültek a tudatba és a főváros identitásába, ezért amikor a rendszerváltás után elmaradtak, komoly hiányérzet támadt a polgárokban. Több éven át nem tartották meg, majd volt, amikor csak civilek repültek, volt, hogy csak vízi felvonulást tartottak. Néhány éve ismét van légiparádé, és 2018-ban is a légjáró katonáink repültek át a Duna felett, a vízi parádé a magas vízállás miatt elmaradt.

Ebben az évben azonban a szervezők vízi felvonulást nem, de a levegőben nagyszabású katonai bemutatót ígértek. Az egyórás légishow során a légierő haderőnem szinte összes típusát, és repülőeszközei nagy részét láthatta a két rakparton, a házak ablakában, a Gellért- és a Várhegyen összesereglett nagyérdemű.

A légi haderőnem katonái feszített kiképzési és intenzív repülési időszakban vannak. A helikopteres fegyvernem nagyjavított Mi-17 közepes szállító-, AS.350B könnyű-, valamint Mi-24V és P harci helikopterei hazai és nemzetközi gyakorlatokon vettek és vesznek részt. A Tisza felett szintén augusztus 20-án látványos bemutatót tartanak, amelynek gyakorlórepüléseit a cikkíró is látta.

A „Nemzet Szárnyai”, a JAS-39C/D harci repülőgépekkel repülő 59. Vitéz Szentgyörgyi Dezső repülőbázis Puma harcászati vadászrepülő százada szintén katonát próbáló évben van. A kecskeméti honi bázis betonjának, gurulóútjainak és egyéb berendezéseinek átépítése és modernizálása miatt az év elején időszakosan a Pápai repülőtérre települtek át. Onnan oltalmazza a légi fegyveres készenléti szolgálat Magyarország és Szlovénia légterét.

Ugyanakkor a Balti Légirendészeti Misszió keretében négy-öt Gripen és majd közel száz fős magyar kontingens települt ki Litvániába. Az ő megbízatásuk szeptember elejéig tart. A balti misszióban részt vevők a légirendészeti feladatokon túl, sok gyakorlaton és demonstrációs repülésen is részt vettek. Pápáról szintén gyakoroltak az itthon maradtak, hazai és nemzetközi repülőnapokon is részt vettek.

A szállító repülő fegyvernem, csapatszállító rész több mint rendben van, két Airbus A319-113 típusú csapat-, és két Falcon7x VIP-szállító repülőgépével. A repülők elsősorban a missziós feladatokra csapatszállítást, valamint az állami és katonai vezetők utaztatását végzik. A teherszállításra is van még a 406-os oldalszámú AN-26, amelyet valószínűleg utoljára láthattunk Budapest felett repülőműsor keretében. A szállítórepülők sem Kecskemétről, hanem a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről üzemelnek.

A kiképzési célokra beszerzett, és szolnoki bázisról üzemeltetett Zlin kiképző repülőgépek átvétele megtörtént a közelmúltban, és a gyermekbetegségek kiküszöbölése után a négy repülőgép hatékonyan szolgálja a pilótaképzést.

A jövő pedig bekopogtatott. A helikopteres fegyvernem Mi-8, Mi-17 és Mi-24 helikoptereinek a közeljövőben megkezdődik a cseréje, a Zrínyi 2026 program keretében beszerzett, Airbus által gyártandó H145M könnyű többfeladatú és H225M közepes szállítóhelikopterekre. A H145M első Magyarországnak gyártott példánya már túl van az első tesztrepülésen. A típusváltás több évig tart, részint azért, mert még hat évre elegendő repülési idő van az orosz forgószárnyasokban, részint mert az új helikopterek gyártása, az infrastruktúra megteremtése, a személyzet és a műszaki állomány ki- és átképzése évekig tart. A rendszerbe állítás és a hadrendbe állítás között pedig szintén évek telnek el, minden típus esetében.

A szállító repülőgépeknél szintén megoldandó feladat az utolsó AN-26 kiváltása. A Pápai repülőtérre települt NATO Nehéz Szállító Ezred C-17 repülőgépei is átvesznek feladatokat, de tárgyalások folynak a brazilokkal Embraer KC-390 nehéz teherszállító és tanker repülőgépek bszerzéséről.

Ennyit a légierő helyzetéről. A légiparádé ragyogó időben kezdődött. Először a Szolnoki Helikopterbázis Mi-8, Mi-17 és AS.350B helikopterei és Zlinjei repültek át raj-ék alakzatban a Duna tengelyében. Aztán két géppár Mi-24-es következett, majd a jövő helikopterei repültek át, igaz még idegen nemzetek színeiben. A két H145M forgószárnyas a német, az AS.532 (a H225M elődtípusa) pedig a szlovén haderő kötelékébe tartozik.

Utánuk a szállítóflotta következett, először a 406-os veterán AN-26, majd a 604 és 605 oldalszámú Airbus A319 húzott át, nyomában a 606-os lajstromszámú Falcon7x-el.

A Pápáról felszállt Gripenek első háromgépes rajék alakzatban repültek, majd a készültségi géppár húzott át a Duna felett. A reveláció, hogy a Lánchíd-Margit híd közötti Duna-szakaszon infracsapdák sorozatával színesítették a repülést. Néhány perc múlva a Gripenek visszatértek egy szoros ötgépes alakzatban, majd a Parlament térségében a kötelékből egymás utáni kiválással köszöntek el Budapesttől.

A show folytatódott a 102-es oldalszámú AS.350B demójával. A könnyű helikopter két példánya a Légimentő szolgálattól került a honvédséghez és nagyon sok feladatot repülnek velük. A francia forgószárnyas után a 331-es oldalszámú Mi-24P harci helikopter hajózói mutatták be a manőverezés magasiskoláját. A nagyjavított és éjszakai harcra modernizált „repülő tankok” egyetlen hiányossága, hogy még nem sikerült a páncéltörő irányított fegyverzet pótlása, de 30 mm-es gépágyújával és 70mm-es nem irányított rakétáival így is komoly tűzerőt képvisel.

A csatások után a 701-es oldalszámú Mi-17 bemutatója következett. A szállítóhelikopterrel szinte közvetlenül a víz felett forgott személyzetük. A szóló után magasban repülő Mi-17-es helikopterből ugró ejtőernyősök következtek. A Dunaföldvár aknaszedő hajó mögé pontonra telepített célba minden ejtőernyős sikeresen landolt.

A tömeg egy része még várta, hátha átrepül egy C-17-es is, ez nem történt meg, de így is nagyon elégedettek voltak és saját véleményem szerint ilyen demonstrációkkal lehet a Haderőfejlesztési Programot közelebb hozni az emberekhez, és a katonák megbecsülésének növelését is szolgálják az ilyen légiparádék.

(A szerkesztő megjegyzése: az interneten a szintén elismerő kommentek mellett azért sűrűn felbukkan az a gondolat is, hogy a katonák valóban remek bemutatójának fényét nem csorbítaná, ha a régi időkhöz hasonlóan azért lenne egy blokk a polgári illetve sportrepülésnek is...)

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!