A következő ciklus végére (azaz 2018-ra) ígérné meg a Párbeszéd Magyarországért a zugligeti 58-as villamos forgalmának visszaállítását. Túl azon, hogy ez a kérdés inkább az ősszel esedékes önkormányzati, mintsem a tavaszi parlamenti választások témájába illene, nem árt megvizsgálni a kérdést: van-e realitása Budapest egyik hegyipályája visszaállításának?

Az 58-as a Zugligeti úton, valamikor a hetvenes években<br>(forrás: BKV archívum, Komjáthy Zoltán gyűjteménye)

Ahogy Szabó Tímeának, a párt társelnökének a blogjából kiderül, az 58-as villamos visszaépítésétől nemcsak a Zugligeti út környezetbarát forgalmát, hanem a Budapest–Budakeszi tengely közlekedésének javítását is várnák. Ezen azonban egy párhuzamos útvonalon haladó villamosvonal nem segíthet, sőt. Ha az 1977-ben megszüntetett 58-as legalább a Libegőig visszaépülne, az a Budakesziről és környékéről a városba érkezőkön mit sem segít: a kötöttpályához ugyanis át kellene vágniuk a hegyen (újabb feltáróút, a végállomásnál P+R parkoló kiépítése lenne szükséges), ezzel azonban a környezetvédelem többet veszít, mint nyer. Szintén indokként szerepel a buszsávok felfestésének a forgalom gyorsaságára gyakorolt elenyésző hatása – itt úgyszintén a Budakeszi és nem a Zugligeti útról lehet szó.

A régi zugligeti végállomás<br>(forrás: Komjáthy Zoltán gyűjteménye)

Az 1869-ben indult lóvasutat a millennium évében felváltó villamos 1977 januárjában szűnt meg. A Zugligeti úton a nyomvonal még kivehető, a pályának magának azonban nyoma sincsen: helyét parkoló vagy épp zöldterület foglalja el. Az út forgalma – ugyanúgy, mint 1977-ben – kétszer egy sávon zajlik. A villamos helyett eleinte 58V, majd 158-as jelzéssel járt busz, jelenleg (a 2008-as paraméterkönyvi változások óta) a 291-es járat érinti a környéket, továbbá Budakeszi felé a 222-es busz is betér a Zugligeti útra egy rövid szakaszon.

A vonal megszűnéséig használt felső végállomás<br>(fotó: Komjáthy Zoltán)

A Budapesti Városvédő Egyesület annak idején többször síkra szállt a villamosvonal idényjellegű, turisztikai újjáélesztése mellett. Még a múlt század nyolcvanas éveiben szorgalmazták az akkor a forgalomból frissiben kivont veterán villamoskocsikkal az üzem újrafelvételét, de ez kizárólag hétvégéken, a kirándulók Libegőre ráhordását szolgálta volna. A Fővárosi Tanács terveiben szerepelt egy budai trolibuszvonal elindítása is Zugliget felé, végül erről a vonal szigetüzemi jellege, az arányaiban magasabb költségek miatt mondtak le. Az az ötlet, amely szerint a János-hegyre vagy a Normafához újabb kötélpályát építsenek ki Budakeszi felől, szintén nem a hivatásforgalmú közösségi közlekedést szolgálná. Összességében a Zugligeti útnak – bármennyire is hiányzik az 58-as villamos a rá még emlékező helybelieknek (akik a megszüntetéskor születtek, ma már harminchét évesek) – és közlekedésének nem lehet feladata a Budakeszi út zsúfoltságának enyhítése. A BKK legújabb menetrendváltozása a 22-es buszcsalád további csúcsidei sűrítését tartalmazza, mint a jelenleg lehetséges egyetlen eszközt a forgalom javítására.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!