Három Ryanair-járat kellett, hogy „mayday”-t, vagyis vészhelyzetet jelentsen egymás után a valenciai repülőtérnek kevés üzemanyag miatt – adja hírül az Independent. Az eset még július 26-án történt, és mindhárom gép eredetileg Madridba tartott, a spanyol főváros repülőtere fölött azonban vihar tombolt, és az irányítás arra utasította a gépeket, hogy a mintegy 300 kilométerre fekvő Valencia fölött várakozzanak.

A Ryanairnek az esetről kiadott első közleménye szerint a várakozási légtérben holdingoló gépek személyzetei egy idő után sorra jelentették, hogy már nem maradt elég üzemanyaguk visszatérni Madridba, és így Valenciában kértek és kaptak elsőbbségi leszállási engedélyt, a landolások pedig sorra rendben meg is történtek. Az ír fapados légitársaság elnézést kér az utasaitól, amiért a vihar miatt kitérő reptérre kényszerültek a járatok.

A lap emlékeztet arra, hogy a Ryanair belső hatékonysági előírásai szigorúan megszabják, mennyi üzemanyaggal szabad repülnie a gépeknek, és a minimális mennyiséget meghaladó üzemanyagfelvételt a kapitánynak írásban kell megindokolnia.

A lap egy tavaly decemberi emlékeztetőt idéz, amit a cég helyettes főpilótája jegyzett, és amely megismétli, hogy a gépen csak a repülési terv szerinti minimum szabad, hogy legyen. A helyettes főpilóta fel is sorolja azokat az eseteket, amelyeknél az extra mennyiség indoklása nem elfogadható, ugyanakkor levele végén biztonságos, hatékony és pontos üzemeltetésre kéri a pilótákat.

Az esettel kapcsolatban pedig a Ryanair vezérgazgató helyettese néhány napja újabb közleményt addott ki, amelyben azt is elmondja, hogy a három gépnek nem kevesebb, mint 50, 68 illetve 69 percen keresztül kellett várakoznia Valencia fölött, és a standard üzemeltetési utasításnak megfelelően akkor kérték a személyzetek az azonnali leszállási engedélyt, amikor a gépek tartaléka elérte a harminc percnyi repülési időt. A gépek a szabályoknak megfelelően fél órára elegendő tartalék mennyiséggel értek földet – hangsúlyozza a Ryanair újabb közleménye.