Kortrijk 2011: Skandináv gyártók

iho/közút   ·   2011.11.03. 11:30
kiskép

Scania

A Scania látványos standján az új városi-elővárosi buszcsalád, a Citywide kapta a főszerepet. A busz formaterve az utóbbi évek városi buszai közül kiemelkedik, számos új ötlettel, megoldással egyedi és látványos alkotás. A homlokfal középső része a turista Touring mintájára fekete lett. Az első Citaro által teremtett beüvegezett tetőhosszsarok-divatot nem követi, a feketére fényezett rész az oldalsó kijelző után egy ívvel átadja a helyét a karosszéria színének, ezzel optikailag csökkenti a karosszéria magasságát és nyújtja is azt. Ez a hatás elsősorban az LE kiviteleknél előnyös. A kocsi oldalváza az Omnicityre hajaz, ahogy utasterének elrendezése is.

Az Omnicity széles palettáját is örökölte az új buszcsalád. Elérhető LF és LE változatban is, több hosszban kapható két- és háromtengelyes szóló, csuklós kivitel is, egyedülállóan változatos hajtási módokkal. Elérhető dízel (230–320 lóerős), bioetanol (270 lóerős), gáz (biogáz, 270–305 lóerős) meghajtású változat is. Egyedüli hátránya, hogy az LF változatokhoz maximum 280 lóerős erőforrás választható.

Az egyik legnagyobb meglepetés a kiállításon a Cutywide<br>A képre kattintva tekintse meg további képeinket!<br>(fotók: Kengyel Kristóf)

A városi buszok mellett a helyközi forgalomra tervezett OmniExpress új, 860 milliméter padlószintű változata fogadta az érdeklődőket. A finn Lahti gyárában készülő busz tizenkét különféle hosszban 11-től 15 méterig készülhet, háromféle magassággal. A kiállított modell a legalacsonyabb, 3,2 méter magas változat a sokatmondó 3.20 jelzést kapta. Elérhető kilencliteres öthengeres és erősebb, 13 literes hathengeres motorokkal is.

A zászlóshajó a kínai Higer gyárban készülő Touring turistabusz volt. A háromtengelyes, 13,7 méter hosszú buszhoz 360–480 lóerős motorokat magába foglaló alvázakat választhat a vevő.

Volvo

A Volvo standján újdonságként a 7900-as mutatkozott be. A busz első ránézésre a 7700-as utasterét örökölte, azonban számos apró, ötletes megoldást is kapott az elődmodellhez képest. Például az ajtók élérzékelő levegőcsöveinek a szakadását igen ötletes megoldással igyekszik megelőzni a svéd márka. A levegőcsövet a bolygóajtók – felső, a sínben futó – megvezetőjébe rejtették, magában a sínben pedig egy rugalmas ipari kábelcsatornában jut el a megvezetőhöz a levegőcső. Érdekessége a kocsinak, hogy az elődtípussal ellentétben az új váz miatt az oldalsó kijelző nem kerülhetett a tetőhosszsarokba és az ablakoszlopok is megvastagodtak az új anyag miatt.

A busz vázának nagy része a 8900-ashoz hasonlóan alumíniumból készül, kérdés, ez mennyire fogja megdrágítani az új buszcsaládot.

A Volvo új városi buszához nagy reményeket fűz a gyártó

A standon láthattuk még a 8900-as dobogó nélküli változatát. Bár LE buszról van szó, de a vevők kifejezett kérésére az első két ajtó közül eltüntették a dobogókat. Ezentúl a Volvo LE alvázaknál is lesz lehetőség dobogós vagy dobogó nélküli változat közötti választásra.

A Volvo a pazarul felszerelt 9900-as Ocean Race kivitelével tette fel az i-re a pontot.

Kapcsolódó hírek