A napokban hozták nyilvánosságra a december 9-én érvénybe lépő jövő évi szlovákiai vasúti menetrend véglegesített tervezetét. A vonalak táblázata letölthető a vasút honlapjáról. Költségmegtakarításra hivatkozva öt mellékvonalat zárnak be a szlovák vasúton. Ezek közül három rövidebb és egy hosszabb zsákvonal, ezek Németprónára (Nitrianske Pravno), Selmecbányára (Banská Štiavnica), Szepesváraljára (Spišské Podhradie) illetve Nagykaposra (Veľké Kapušany) vezetnek. Az ötödik, a tervek szerint személyvonatok nélkül maradó szakasz északon, a Magas-Tátra közelében, Ólubló (Stará Ľubovňa) és Palocsa (Plaveč) között vezet.

A mellékelt térkép szemlélteti a tervezett változásokat. A pirossal jelölt vasútvonalakon nő a járatok száma, rövidebb lesz a várakozási idő két vonat között. A sárgával jelölt vonalakon ritkítják a vasúti közlekedést, kevesebb vonat jár majd, s végül a felszámolt vonalakat a kék szín jelzi.

A várható változások a szlovák vasúti közlekedésben a menetrendtervezet szerint<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik

A személyszállítást lebonyolító vasúti társaság, a Železničná spoločnosť Slovensko (ŽSSK), a Közlekedésügyi Minisztérium megrendelése alapján elégíti ki a közösségi közlekedés vasúti személyszállítási ágát. A közlekedésügyi tárca tájékoztatása szerint ott erősítik a vasút szerepét, ahol igény van a vonatokra, ahol nagyobb a járatok kihasználtsága. Ez természetesen megint csak azt jelenti, hogy a Pozsony környéki régió, valamint a Vág-mente és az északnyugat-szlovákiai régió jár jól, ezzel szemben a keleti, délkeleti régiók, beleértve a magyarlakta területeket is, továbbra is háttérbe szorulnak.

A szlovák vasúti menetrend készítői is törekednek arra, hogy ahol ez lehetséges, bevezessék az ütemes menetrendet, könnyítve így az indulási és érkezési időpontok megjegyezhetőségét. Úgy mint eddig, decembertől is két óránként indulnak majd gyorsvonatok Pozsonyból (Bratislava) Zsolnán (Žilina) keresztül Kassára (Košice). Négyóránként a gyorsabb és komfortosabb IC vonatokkal bővül a kínálat. A Budapest és Pozsony között közlekedő EC-k is ütemes mentrend szerint járnak majd a nappali órákban. A 270/271-es számú, Budapest és Brno között járó „Petrov” vonatpárral teljesedik ki a kétórás ütem.

A tervek szerint megszűnik a szolgáltatás három rövidke zsákvonalon, a németprónai az első (Nitrianske Pravno)<br>(Tevan Imre felvételei)

A közlekedésügyi tárca, vagyis az állam 30,3 millió vonatkilométert rendelt meg a jövő évre. Nagyságrendileg ez 205 millió eurós költséggel jár az országnak. Mégis öt mellékvonalat bezárnak decemberben, más szakaszokon pedig minimálisra csökken a szolgáltatás. Az úgynevezett déli fővonalon például (160-as menetrendi mező), lesz olyan szakasz, ahol csupán a néhány távolsági gyorsvonat marad, a személyvonatokat leállítják, azaz a kisebb megállókban teljesen megszűnik a szolgáltatás.

Az elégséges közlekedési szolgáltatást az árván maradt vonalakon a kerületi önkormányzatoknak kell majd megoldaniuk buszokkal. Viszont az ő költségvetésük is véges, alighanem nehézkes lesz így a vonatok pótlása.

A turisztikailag fontos Selmecbánya (Banská Štiavnica) is vasút nélkül marad

Martin Kóňa, a Közlekedésügyi Minisztérium szóvivője azzal érvel, hogy a megszüntetett mellékvonalakon járatonként átlagban csupán 9-13 utas vette igénybe a vasúti közlekedést. A veszteséges vonalak bezárásával kapott szabad vonatkilométer-kapacitást máshol, a kifizetődő vonalakon kamatoztatják. Lesznek tehát olyan pályaszakaszok, ahol félóránként jár majd vonat, viszont olyanok is, ahol teljesen megszűnik a vasúti közlekedés.

A logika tehát Szlovákiában is ugyanaz, ami Magyarországon is érvényesül, a valódi piaci igényekhez való alkalmazkodás helyett a vasúti szolgáltató adott mennyiségű vonatkilométerre kap engedélyt a minisztériumtól. A teljesítményvolumen-korlátnak is nevezett elv szerint tehát csak úgy lehet új járatokat indítani, ha máshol leállítanak vonatokat.

A most nyilvánosságra hozott menetrendtervezet véglegesnek mondható, a közlekedésügyi tárca szerint már csak kisebb hibajavításokra, szépséghiba-elhárításra van lehetőség. Ezzel szemben az érintett kerületi (megyei) önkormányzatok képviselői, valamint a lakosság bízik a vonatok életbenmaradásában. Ennek érdekében például az eperjesi kerületben már petíciót is fogalmaztak, amit az illetékes miniszetrnek címeztek. Az elmúlt évek tapasztalataiból kiindulva azonban nem valószínű, hogy sikerrel járnak.