Január 27-én a DSB rendkívüli biztonsági felülvizsgálat miatt mind a harminchárom ME sorozatú dízelmozdonyát kivonta a forgalomból, miután egyikük tengelyén repedést észleltek. A teljes sorozat átvizsgálása a DSB szerint az utasok és a személyzet biztonságát szolgálja, ugyanakkor rendkívüli helyzetet okozott a koppenhágai elővárosi vonalak egy részén és a Nykøbing, Kalndborg és Holbæk városok felé vezető vonalakon, ahol az intézkedés miatt csak óránként, kétóránként vagy napi néhány alkalommal tudnak vonatokat közlekedtetni. A kiesett járatokat autóbuszokkal igyekszik pótolni a vasúttársaság.

(fotó: H. Thomsen – www.jernbanen.dk)

A hattengelyes mozdonyok minden kerékpárját átvizsgálja a DSB, ami a tengelyek háromszori felfűtésével és lehűtésével jár (egy ilyen ciklus egy napig tart), utána pedig homokfúvással kell letisztítani a tengelyeket és megultrahangozni, végül az eredményeket is ki kell értékelni. Emiatt a teljes sorozat legkorábban csak március 23-ára lesz ismét forgalomban, ha nem találnak további problémákat. Az első mozdony várhatóan február közepére állhat ismét szolgálatba.

Az ME sorozatú mozdonyokat a Henschel gyártotta 1981–1985 között, az eredetileg harminchét tagot számláló sorozatból még harminchárom üzemel a DSB-nél, legtöbbjük ingavonatokban. A sorozattal már nem tervez hosszú távra a DSB, mert kezdenek nagyon korosak lenni, ezért nem akar rájuk jelentősebb összegeket költeni. Ezért a vasúttársaság egy ideje azt tervezi, hogy a mozdonyokat a szerelvények közepére sorozza, hogy ne kelljen őket felszerelni fedélzeti ERTMS berendezéssel.

(fotó: Lasse Mølhom – www.jernbanen.dk)

Pedig új villamosmozdonyok viszont legkorábban 2021-ben állhatnak forgalomba az ME sorozat tagjai helyett, de akkor is csak a villamosított vonalakon. A villamosítási tervek egy részét viszont épp nemrég vetették el, mert a jelenlegi biztosítóberendezés mellett túl sok műszaki probléma (interferencia) lépne fel, amit nem tudnak megoldani. Kérdés, hogy akkor mi közlekedik majd az ME sorozatú dízlmozdonyok helyett a nem villamosított vonalakon?

A nehézkes járműbeszerzési tervezés hátterében egyéb finanszírozási kérdések is állhatnak. A DSB „jól bevásárolt” az IC4 szerelvényekkel, amelyeket az IC3-asok lecserélésére rendeltek a FIAT-tól.  A harminc év élettartamra tervezett IC3-asok üzemeltetését viszont tíz évvel meghosszabbította a dán vasút, hogy "kiváltsák" velük az IC4-eseket.

Az MG 5609 pályaszámú IC4-es tripoliban (fotó: J. Herrik – www.jernbanen.dk)

A hetvenhét új IC4-es motorvonat mindegyike külön alsorozatszámot kapott, mert nincs köztük kettő egyforma. 2024-re mind le fogják őket selejtezni, holott némelyik közülük egy métert sem futott még menetrendszerinti forgalomban. Ötöt már összevágtak, egy szerelvényt pedig Berlusconi olasz miniszterelnök odaajándékozott Kadhaffi tábornoknak hatalomra kerülésének negyvenedik évfordulója alkalmából 2009-ben. A vonat Tripoli külvárosban van tárolva egy vélhetően használaton kívüli, hat kilométeres vonalszakaszon. Az IC4-es fiaskó akár még a DSB csődjét is jelentheti, olyan sok tovagyűrűző hatása lehet a vasúttársaság egészét tekintve, és a helyzeten egyáltalán nem javít a mostani probléma, az ME sorozatú mozdonyok tengelyeivel.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!