A mostani sorozat január közepén indult, amikor a Lufthansa egy A320-es hagyta el a gurulóutat, ráadásul éppenséggel az első forgalomba állt neo-példány, a D-AINA, amelyet két nap híján épp egy éve vett át a társaság, és amely most 150 utast hozott a párizsi Chales de Gaulle repülőtérre Frankfurtból. A Lufthansa közleménye szerint a leszállás normális volt, a terminál felé történő gurulás közben futott le a bal főfutó a betonról a fűre. Sérülés nem történt, az utasokat buszokkal vitték a terminálhoz.

Néhány nappal később Kolumbiában az Air Caribe Boeing 737-es teherszállítója Bogotá felől érkezés közben túlfutott a Leticia-Alfredo Vásquez Cobo Airport 21-es pályáján. A gépen négyen voltak, szerencsére nem esett bajuk, a 27 éves gép viszont alapos károkat szenvedett. A 737-400-as eredetileg az ausztrál Qantasnál repült, és több más üzemeltető után tavaly alakították át teherszállítóvá.

Február elsején a Garuda Indonesia GA258-as számú járata Yogyakarta-Adisutjipto repülőtér felé közeledett Jakarta felől 124 emberrel a fedélzetén, de húsz percet várakozási légtérben töltött. Ezután a 737-es leszállt a 09-es pályán, de letért róla és a puha, felázott talajon állt meg, a helyi sajtó szerint mindez sűrű eső közepette történt. Az utasoknak és a személyzet tagjainak nem esett baja, a repteret viszont napokig bezárva kellett tartani.

Nem hagyta el ugyan a betont, de furcsa dolog történt az Air Algerie egyik légcsavaros-gázturbinás utasszállítójával: az ATR-72-es, Algír felől érkezve, az El Oued repülőtér 13-as pályáján, leszállás közben elvesztette orrfutójának mindkét kerekét. A gép a pályán az orrfutószárra támaszkodva állt meg, természetesen ezután saját erőből nem gurulhatott tovább, a 67 utast kiszállították. A helyi sajtó úgy tudja, hogy az egész tulajdonképp az orrfutó egyik kerekének a kidurranásával kezdődött, majd ezután tért ki balra a gép, miközben az orrfutó mindkét kerekét elvesztette. Itt sem történt sérülés, és persze ezt az esetet is vizsgálják a hatóságok.

(fotó: Aviation Herald)

Európa sem kivétel: a British Airways BA804-es számú járata, a G-EUPM lajstromjelű A319-es London Heathrow felől a dániai Billund repülőterének 09-es pályáján hajtott végre eseménymentes földet érést, de amikor a Kilo gurulóút felé fordult, letért a betonról és a puha talajon a jobbfutó be is ásta magát. A légitársaság szóvivője technikai problémát emlegetett, ez ügyben felbukkant az is, hogy a géppel tavaly októberben Manchester repülőterén volt probléma, akkor is az orrfutójával. Az utasokat most és akkor is végül buszokkal vitték a terminálhoz. Az AvHerald repülésbiztonsági portál leírása szerint a manchesteri esetben a gép orrfutója a pályáról való lefordulás után, a gurulón nem tért vissza középállásba, hanem kilencven fokig kifordult, más információk szerint már a földet érés utáni kiguruláskor keresztbe állt. A dániai incidensről készült fotókon nem látszik az orrfutó.

Végül a legfrissebb történet Nagy Bahama nemzetközi repülőterén a Western Air Saab 340 típusú légcsavaros-gázturbinás regionális utasszállítója eléggé komolyan megrongálódott, amikor leszállás közben beroskadt a bal főfutója. Az ügy előzménye volt, hogy a gép személyzete felszállás közben észlelt elektromos hibát, ami miatt a visszatérés mellett döntött. A harminc és fél éves gép, a C6-HBW lajstromjelű Saab futója a leszállás megkezdésekor a társaság közleménye szerint rendben kinyílt, ugyanakkor a bahamai hatóság közleménye szerint már felszálláskor is a futóval volt gond. A pályáról lefutott, megpördült, majd a bozótosban megállapodott gép utasai közül ketten könnyebben megsérültek.

A téli gurulás szépségeiről egyébként egy nemrég közreadott érdekes felvétel is tanúskodik: a finom piruettet az A320-as a szibériai Tolmacsevo repülőterén mutatta be, még tavaly decemberben, szerencsére a megcsúszott gép a betonon maradt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!