Ambiciózus és nagy kiadásokkal járó hadseregfejlesztési programot jelentett be Mariusz Błaszczak lengyel védelmi miniszter. A 2034-ig tartó Technikai Modernizációs Terv a fejlesztésre 185 milliárd zlotyit, mintegy 45 milliárd eurót irányoz elő, 45 milliárd zlotyival többet, mint az eddig érvényes program. Az egyik legérdekesebb és legfontosabb részlete ennek a légierő modernizálásán belül az ötödik generációs harci gépek beszerzése. Lengyelország ennek a képességnek a tekintetében gyakorlatilag egész Közép- és Kelet-Európa legpotensebb ütőerejét alakítja ki.

Błaszczak maga is a légierő modernizálását célzó „Harpia” programot emelte ki a legfontosabbként. Az új repülőgépek beszerzése prioritása a minisztériumnak. Jelezte, ez az a folyamat, amit a hadsereg vezérkari főnöke és a fegyverzet-beszerzéssel foglalkozó felügyelet azonnal be kell, hogy indítson: „Harminckét ötödik generációs, többfeladatú harci gépet akarunk vásárolni” – tette világossá a célt.

A hozzáférhető ötödik generációs <br>(fotó: Lockheed Martin)

Ugyan név szerint a tájékoztatón nem hangzott el, de eléggé valószínű, hogy a beszerzendő gép nem lehet más, mint a Lockheed F-35-öse, feltehetően annak is a szárazföldi üzemeltetésre készült A-változata, jelen pillanatban  az egyetlen ötödik generációs konstrukció, amit a kijelölt időhatáron belül megvásárolhatnak a lengyelek. Mondjuk az oroszok Szu-57-ese is hamarosan rendszerbe áll, de egyfelől abból még az orosz légierő is csak most kapja meg az első két példányt, másrészt nyilvánvaló, hogy a lengyel fegyverkezési programot és ezen belül a légierő megerősítését a jelenlegi geopolitikai helyzetben épp az orosz haderő közelsége indokolja. Kína sem igen kerülhet szóba katonai gépbeszerzésnél, érthető okokból...

A nyugat-európai ötödik és hatodik generációs harcigép-elképzelések pedig most még csak nagyon kezdeti szakaszukat élik. Bár a fejlesztők a harmincas évekre már kész gépeket vizionálnak, ezt korántsem lehet egy határozott beszerzési program részévé tenni. A Lightning-II azonban valóban rendelkezésre áll, és Varsó és Washington eddigi, a beszerzéseket is érintő szoros katonai kapcsolatai nyilván akadálymentessé teszik az F-35-ösök lengyelországi rendszerbe állítását.

A terv külön fejezetben foglalkozik különféle légvédelmi eszközök beszerzésével, emellett a „Kruk program” harci helikopterek vásárlását írja elő a légierő és a szárazföldi erők számára egyaránt, a vásárlandó gépek típusa itt sincs feltüntetve.

A MiG-29-esek üzemeltetése egyre nehezebb<br>(fotók: Kelecsényi István)

Kicsit mintha a program fontosságát erősítené a közvélemény előtt az egyébként szomorú esemény, hogy a lengyel légierő a napokban ismét elvesztett egy gépet. A Mig-29-es pilótája katapultált, a gép teljesen megsemmisült, de ami a lényeg: bő egy éven belül ez a harmadik gépvesztéses balesete a típus lengyel példányainak.

A légierő állományában jelenleg három harcigéptípus szerepel, a MiG-29-esekből tavalyi adatok szerint 28, a felderítő és csapásmérő feladatokra használatos, a MiG-eknél is jóval régebbi konstrukciós korszakot reprezentáló Szuhoj Szu-22-esekből 32, az F-16-osokból – amelyeket a kétezres években vásárolt Varsó – 48 szerepel a listán. Ez persze mind elméleti szám, a bevethető állomány nyilván ennél sokkal kevesebb, azzal együtt, hogy a Falconok így is igen komoly erőt képviselnek, a MiG-ekhez viszont akadozik az alkatrészellátás.

A korábbi beszerzési programokat, amelyekről tavaly novemberben tájékoztatott a tárca, egyébként nem 32 példányra írták ki – mint amit most a miniszter célzottan ötödik generációs harci gépekre vonatkoztatva emlegetett –, hanem hatvanra, kifejezetten az elavult orosz típusok leváltására. Erre a tenderre már jelentkezett a Lockheed a Lightningokkal, illetve további F-16-osokkal, ezen kívül a Boeing F-15-ösöket és F/A-18-asokat ajánl, a Leonardó Eurofightereket, a Saab természetesen a Gripent kínálta, ezek között is az F-35 egyetlen ötödik generációs típus.

Az F-35 az F-16-osok mellett és után logikus döntés

Ami az ötödik generációs harci gépek beszerzésének legnagyobb akadálya lehet, az az áruk, azonban amint erről korábban beszámoltunk, minél inkább felfut az F-35-ös gyártása, annál inkább csökken a példányonkénti beszerzési ára is. Érdekes, hogy a németek épp ezekben a hetekben vetették el – saját korábbi vezérkari főnökük állásfoglalása ellenére – Lightning II-k beszerzését, maradt tehát a modernebb változatú Eurofighterek vásárlása. Viszont, amire nem sokan figyeltek fel, 2017-ben a román hadügyminisztérium államtitkára a portugál forrásból származó F-16-osok átvételekor úgy fogalmazott: az F-16-os program „fontos lépés abba az irányba, hogy a Román Légierő ötödik generációs repülőgépet állítson szolgálatba”, vagyis lehet, hogy a NATO kelet-európai zónájában Románia lesz a következő ország, ahol ötödik generációs harci gépeket üzemeltetnek majd.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!