A kifizetetlen számlák által okozott körbetartozás, a sofőrök csoportos felmondása, a határellenőrzés miatti többórás várakozás és a gépjárművezetők karanténba zárása körüli anomáliák már most súlyos problémákat okoznak az iparágnak, miközben a létfontosságú szállítmányok – élelmiszer, gyógyszer, védőfelszerelés – mennyisége folyamatosan nő. A logisztikai szervezeteket tömörítő Logisztikai Egyeztető Fórum (LEF) öt pontban foglalta össze a legégetőbb feladatokat és megoldási lehetőségeket.

A logisztikai ágazat a koronavírus okozta veszélyhelyzet rendkívül gyorsan zajló eseményei miatt mára szorult helyzetbe került, és félő, nem fogja tudni ellátni az ország lakossága és a gazdaság működése szempontjából egyaránt létfontosságú feladatait.

A LEF tagjai arra kérik a kormányt, hogy soron kívül biztosítsa a logisztikai ágazatnak a következőket:

1. Biztosítsák egy gyakorló logisztikai szakember részvételét az Operatív Törzsben, valamint egy munkabizottság felállítását, amely a szakmai javaslatok ágazatok közötti kidolgozását koordinálja és a kormány elé terjeszti.
2. A kormány vonja be a logisztikai ágazatot – közúti-, vasúti-, vízi-, légi árufuvarozás, kapcsolódó szolgáltatások, raktározás, futárszolgálatok, gyártási logisztika – is a kiemelt támogatást igénylő ágazatok közé, így többek között terjessze ki az ágazatra a munkahelyvédelmi rendelkezéseket és fogadjon el ágazatspecifikus gazdaságélénkítő intézkedéseket.
3. Nyilvánítsák kiemelt közfeladatot ellátó személyeknek a közúti, vízi, vasúti, légi árufuvarozásban dolgozókat, és kapják meg az ebből eredő védelmi státuszt. Dolgozzanak ki egységes protokollt az országba való beléptetésre – gyorsított ügyintézés –, valamint biztosítsanak ingyenes gyorsteszteket és megfelelő védőfelszereléseket a külföldről hazatérő járművezetőknek.
4. Szüntessék meg, illetve mérsékeljék azokat az adminisztratív és forgalmi akadályokat, amelyek lassítják, vagy lehetetlenné teszik az árufuvarozást. Például a vámszervek egységesen biztosítsák az eredeti okmányok leadásának heti egyszerivé ritkítását. Jelöljenek ki a nemzeti szállításnak is zöldfolyosós árufuvarozási útvonalakat, mert a tranzitforgalom korlátozása akadályozza a Magyarországra irányuló szállítmányokat. Egyszerűsítsék az EKÁER-rendszert, biztosítsák a 24 órás ügyeletet a hatósági ügyekben és engedélyezzék a lejáró időszakos vizsgák halasztását – ahol ebben még nem történt intézkedés. Az exporthoz kapcsolódó okmányhitelesítési feladatok ellátását a Külgazdasági és Külügyminisztérium, illetve a területi iparkamarák a csökkentett ügyfélszolgálati rend alatt is kiemelt prioritásként kezeljék.
5. Kezdjék meg a felkészülést a közúti fuvarozási kapacitások csökkenésére, mérjék fel, hogy milyen módon tudja a vasúti vagy vízi fuvarozás a kieső fuvarozási igényeket pótolni. Ilyen lehet például a hajós társasági üres konténerek bevonása a kontinentális forgalomba, céltámogatási rendszer azonnali bevezetése a vasúti (egyes kocsi, kombinált és irányvonati forgalomban), vágányzárak felülvizsgálata a zavartalan vasúti közlekedés biztosítása érdekében, a felszabaduló személyszállítási kapacitások átcsoportosítása vagy a futárszolgálatok kapacitásbővítése taxisokkal.

A LEF tagjai vállalják a megoldási javaslatok részletes kidolgozását, valamint minden támogatást és segítséget megadnak azok megvalósítása érdekében. A mielőbbi rövid- és hosszú távú intézkedések azért is különösen fontosak, mert a logisztikai ágazatnak kulcsszerepe lesz abban is, hogy a veszélyhelyzetet követően milyen gyorsan tud majd talpra állni az ország gazdasága.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!