Magyarország további Gripeneket szerez be?

iho   ·   2015.05.19. 08:45
cim

A svéd gyártónál készült terjedelmes riportjában a Flightglobal szakújságírója említi, hogy a jelenlegi felhasználók közül a Cseh Köztársaság nyolc, Magyarország négy további példánnyal szándékozik növelni Gripen-flottáját: mint ismeretes, jelenleg mindkét ország légiereje 14-14 lízingelt gépet üzemeltet. A megjegyzéshez nem kapcsolódik semmi ennél konkrétabb információ, ami jelezné, valóban van ilyen szándék például magyar részről: az valószínű, hogy a szűkösen bővített jövő évi katonai költségvetésben ilyen döntésnek nem látni nyomát.

A cikk szerint Szlovákia hasonló konstrukcióban bérelne JAS-39-eseket, a darabszám egyelőre még nem végleges, valahol 8 és 12 között alakul majd. A szlovákiai Gripenek a svéd légierő lekonzervált korai A/B változatú gépei közül kerülhetnek ki. Mivel a magyar és cseh példányok a C/D változathoz tartoznak, a plusz gépek vagy a svédek később tárolásra kerülő C/D-jeiből származhatnak, vagy abból a modifikációs munkából, amelynek révén a korai Gripeneket a C/D szintjére alakítanák át. Ugyancsak C/D-változatú gépekre kapott ajánlatot a szintén típusváltásban gondolkodó Bulgária és Horvátország is, de e két ország esetében igen kemény versenyhelyzettel kell szembenéznie a svédeknek a használt de ugyancsak feljavított Lockheed F-16-osok formájában.

A Griff-festésű vezérsíkkal repülő NG-demonstrátor és egy széria-példány<br>(fotók: Saab)

A Saab illetékese szerint a most készülő E-változat megfelel Ausztria, Belgium és Portugália követelményeinek. Finnország is lehetséges Gripen-beszerzőként szerepel a svédek listáján, hiszen hamarosan beindul a verseny a 40–60 gépes tender elnyeréséért. Sőt, a Saab szerint néhány év múlva Svájc ismét beindítja a maga flottacseréjét, azt a folyamatot, amit oly durván és sokkolóan zárt le tavaly, már a Gripenek szállítására történt megállapodás megkötése után, az elutasítással végződő népszavazás.

Az, hogy India végül is államközi szerződés keretében, és csak 36 Rafale harci gépet vásárol a franciáktól, megint csak azt jelenti, olvasható a cikkben, hogy a Gripeneknek van esélye az ázsiai nagyhatalomnál is, különös tekintettel arra, hogy a hasonló kategóriában készülő saját fejlesztésű Tejas harci gép nem igazán teljesíti a légierő által elvárt paramétereket, miközben ebben a kisebb kategóriában a szükséglet 150–200 gépes flottát jelent. Afrikában (Dél-Afrika után) Botswana, Kenya vagy Namíbia lehet a legközelebbi vásárló, Dél-Amerikában, ahol a brazil üzletet sikerült nyélbe ütni, Kolumbia, Ecuador, Mexikó, Peru és Uruguay szerepel a lehetséges vevők listáján, legalábbis a Saab optimista előrejelzése szerint, sőt Argentína is, noha az Egyesült Királyság eléggé komolyan óhajtja ennek az üzletnek a létre nem jöttét.

Az új változat több felfüggesztési pontot kap több fegyverhez

Természetesen ez csak  lehetőségek széles köre, amely a Saab szerint nem kevesebb, mint 300–450 Gripen eladását hozhatná a következő húsz évben, no de természetesen valamennyi helyszínen kemény versennyel kell szembenéznie a svédeknek. „Az első a teljesítmény, de rögtön ezután következik a költség” – hangsúlyozza a svéd gyártó illetékese.

Az érdekes összeállítás fő témája egyébként az E-változat, amelynek első prototípusát már szerelik Linköpingben, a gép a tervek szerint jövőre elkészül. Először három példányt építenek, egyet a statikus tesztekre használnak majd, miközben az új, nagyobb, fejlettebb, erősebb változat néhány fontos elemét, például a General Elecrtric F414G hajtóművét, az aktív fázisvezérelt radart és az új infra-érzékelő és célmegjelölő rendszert egy átalakított kétüléses gépen már most tesztelik.

Az újgenerációs (NG) demonstrátornak már összesen hét fegyverfelfüggesztési pontja van, a gép 315 felszállásból 281 órát repült, viszont a fejlesztést most már megfelelő szimulátorok és szimulációs programok is segítik, valamint egyes szenzorokat, érzékelőket „normál” C/D változatokon próbálnak ki, ezért remélik a svédek, hogy jóval rövidebb idő alatt jutnak el az E-változathoz, mint az alaptípushoz anno, a berepülési program 1500 felszállásból teljesíthető, ami 40 százalékkal kevesebb, mint a C/D programé volt.

A nagyobb gép nagyobb hatótávolságot és javított képességeket jelent majd

Pedig az E-Gripen a ma üzemeltetettekhez képest szerkezetében is más: nagyobb a sárkány, a szárnyfelület, a futók a törzs alól a szárnyak alá kerülnek, ezzel erősen megnövelhető a törzsben tárolt üzemanyag mennyisége. A Saab szerint az új Gripen-változat a távolról indítható fegyverzet és az elektronikus hadviseléshez szükséges eszközök dolgában felveszi a versenyt akár az F-35-össel is, viszont annál nagyságrendekkel olcsóbb a beszerzése és a fenntartása Az első hatvan gépet a svéd légierő kapja, de amint az elmúlt időszakban az Oroszország felőli fenyegetés erősen megnövekedett, ez a beszerzési szám hetvenre, hosszabb távú tervek szerint nyolcvanra is felmehet.

A szakértő megjegyzése: az A/B nem lenne NATO-kompatibilis, a C/D-t is fejlesztik

A szerkesztőségünk által megkérdezett szakértő a szlovákiai Gripen-beszerzéssel kapcsolatban elmondta: északi szomszédaink az A/B változatokkal nem NATO kompatibilis, nem interoperábilis és nagyon korlátozott felhasználhatóságú harci gépekhez jutnának. A magyar gépekbe a régebbi A/B modifikációk szárnyait, hajtóművét, canard (kacsa)szárnyát építették egy C/D törzshöz. A cseh Gripeneket eredetileg újonnan építették a svédek saját légierejük számára. A magyar Gripenek sokkal többet tudnak, NATO-kompatibilis kommunikációs eszközök vannak beépítve, rendelkeznek a Szövetség általánosan használt Link16 adatátviteli rendszerével, de meghagyták a svéd TIDLS adatátvételi rendszerét is. A cseh gépeket a nemrégiben bejelentett modernizációs program keretében a magyar Gripenekhez hasonlóan NATO-kompatibilisre modernizálják, valamint Magyarországhoz és Svédországhoz hasonlóan, Litening III. célmegjelölő konténereket rendelnek hozzájuk.

A magyar Griffeket eleve NATO-normák szerinti rendszerekkel szállították

Ami a mostani variánsokat illeti: a C/D fejlesztése is folytatódik, C/D+ néven az E/F változat mellett kínálják a svédek a leendő vevőknek, mert nem akarják a Boeing példáját követni, amikor az F-18C/D Hornet után az E/F-18E/F Superhonet sorozatgyártásakor egyben befejezték a C/D gyártását. Mármost több tendert azért vesztett el a Boeing, mert a Superhornet túl nagy volt, túl sokat tudott, ezért túl drága lett. A Gripen C/D+ be lehetséges az E/F elektronikájának egy részét beépíteni, például pilótafülke, új érzékelők, besugárzásjelzők. Az ASEA lokátor nem fér a C/D+ orr-részébe, de kifejlesztették a jelenlegi lokátor új változatát, amely 150 százalékkal nagyobb hatótávolságú. A megrendelő ország dönti el, hogy a nagyobb méretű és fegyverterhelésű E/F-t, vagy a kisebb terhelhetőségű C/D+  rendeli meg, és korszerűbb, vagy egyszerűbb elektronikával.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek