Már villamossal pendlizhetnek a ligetfaluiak a pozsonyi belvárosba

A meghosszabbított hármas villamossal sokkal jobb közlekedési kapcsolatokhoz jutott a Duna déli partja mentén elhelyezkedő, sűrűn lakott Pozsonyligetfalu (Petržalka) városrész.
Pozsony déli részén a múlt század hatvanas éveitől jelentős méretű lakótelepek épültek ki a szabványos, előregyártott paneltömbök létrehozásával. A mára csaknem 120 ezres lélekszámú városrész tömegközlekedéséért számos buszjárat felelt és felel napjainkban is, melyek sűrű indulásokkal igyekeznek elvinni az utasok tömegeit, főleg a csúcsidőszakokban. Sokáig szó volt egy, a Pozsonyligetfaluba vezető metróvonal építéséről is, mely azonban végül nem valósult meg.
Petržalkát a pozsonyi, méteres nyomközű villamoshálózatba 2016-ban, egy új vonal kiépítésével kapcsolták be: a 3-as vonal első, két kilométer hosszú szakasza három megállót fűz fel a Duna északi partján található Šafárik tér (Šafárikovo námestie) és a ligetfalui Jungmannova tér megállók között, a Dunán egy nagy hídon átívelve. A pálya a Šafárikovón fonódik az 1-es és a 4-es villamosokkal, a Jungmannova térnél pedig közös peronos átszállás nyílik egyes helyi buszjáratokra. A rövidke vonal azonban a városrésznek mindössze egy kis, északi részét tudta kiszolgálni.
A tovább, Južné mestóig vezető szakasz megvalósíthatósági és környezetvédelmi tanulmányait többször is megtámadták a bíróságon, végül a legfelsőbb bíróság jóváhagyta az építést. Időközben viszont a pozsonyiak uniós forrást találtak a megvalósításhoz, így az eddigi tendert visszavonták és két új, már az uniós elvárásoknak megfelelő pályázatot írtak ki: az egyik a villamosvonalé, a másik pedig a kapcsolódó infrastruktúráké (lámpák, kerékpárút, remíz). Az új villamospálya építése 2021-ben kezdődött meg. Először a Covid-világjárvány, majd az amiatt, valamint az orosz–ukrán háború okán kialakult gazdasági válság miatti infláció kényszerítette leállásra a munkálatokat. A kivitelezők egy részének cseréjét követően a pozsonyiak, a szlovák állam és a kivitelezők abban állapodtak meg, hogy háromhavonta felülvizsgálják az építkezési költségeket, és ha szükséges, akkor módosítják a szerződést. A beruházásra eredetileg 89,5 millió eurót (jelenlegi árfolyam alapján csaknem 36 milliárd forintot) szántak, a cehh végül harmadával lett magasabb: körülbelül 120 millió eurót (48 milliárd forintot) tett ki.
Maga a pálya tavaly ősszel készült el. A 3,9 kilométernyi, zárt, nagyrészt füvesített, új szakasz hat új, akadálymentes megállót szolgál ki, ezek: Gessayova, Zrkadlový háj, Pajštúnska, Veľký Draždiak, Lúčanka, Južné mesto. A pályával közút nem fut párhuzamosan. A Pozsony–Rajka vasútvonal mellett elhelyezkedő Južné mesto végállomásig tartó bővítést már évtizedek óta tervezték, mivel ez jobb és közvetlenebb elérhetőséget nyújt a petržalkai lakóövezetekhez, emellett a városrész buszforgalmát is jelentősen csökkenteni lehet vele. Az eredeti tervekből azonban nem valósult meg minden, például a normál nyomtávú rajkai vasútvonalra fonódó vágánnyal rácsatlakozó tramtrain-kapcsolat vagy a nagyvasúti közvetlen átszállás sem.
Az első próbafutásra december 19-én került sor, ennek során azonban több problémát is felfedeztek. A felelősséget és az elszámoltathatóságot illetően számos vita indult, ennek következtében a pálya hivatalos átadását többször is el kellett napolni. Héthónapnyi csúszást követően végül az erőfeszítéseket siker koronázta: a napokban hivatalosan is elindult a forgalom a meghosszabbított 3-as villamoson. Munkanapokon napközben ötpercenként, a reggeli csúcsidőszakban pedig két és fél percenként követik egymást a járatok, melyeket a Škoda által gyártott, ötrészes, 30T ForCity Plus típusú, alacsonypadlós szerelvényekkel adnak ki – csúcsidőben 41 jármű dolgozik majd a vonalon. A villamosok kisebb karbantartási feladatait egy, a Južné mesto hurokvégállomásnál kialakított, négyvágányos kocsiszínben végezhetik majd el, jóllehet, ez az épület még nem funkcionál.
Az új vonallal leállt a 7-es villamos, valamint az 59-es és a 95-ös buszok, a 192-es busznak pedig módosították az útvonalát – Pozsonyligetfalu és a városközpont között pedig végre vonzó és gyors tömegközlekedés jött létre. Habár néhány kiszolgáló infrastrukturális elem még nem készült el teljesen – a remízen felül többek között egy nagyobb, akadálymentes felüljáró Južné mestónál, valamint az utastájékoztató táblák, jegykiadó automaták és a Kukučín utca (Kukučínova ulica) felújítása –, a forgalmat már fel lehetett venni.
A meglehetősen kompakt szlovák főváros villamoshálózata az elmúlt évek során számos szakaszon teljesen megújult, a pályafelújításokon felül a Škodától csaknem száz új, alacsonypadlós villamost is beszereztek – jelenti az Urban Transport Magazine.
(Nyitóképünkön Južné mesto végállomáson éri utol az egyik 3-as járat a másikat. Kép forrása: imhd.sk, a videót Szabó Zoltán készítette.)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!