Igen, etanolt...

A Scaniába 13 literes, bioetanol-üzemű motort szereltek egyébként. A tehergépkocsi a Lantmännen Agroetanol vállalathoz tartozik, amely az észak-svédországi régió legnagyobb biofinomítóját üzemelteti. A 410 lóerős teherautó a Josef Lindberg i Sandarne fuvarozóvállalat üzemeltetésében a Gävle városában szállít bioetanolt az ügyfeleknek Svédország középső részén.

(fotó: Scania)

– A 410 lóerős motor erősnek érződik. Még csak néhány fuvart mentem, de úgy tűnik, hogy a várakozásoknak megfelelően teljesít – mondta Mikael Söderqvist járművezető. – Csupán annyi a különbség, hogy az ember nem érzi a jellegzetes gázolajszagot. Korábban egy Scania V8-assal dolgoztam, és ez a mostani jármű érthetően gyengébb ahhoz képest.

Az ED95, azaz a bioetanol gyújtássegítő adalékkal keverve akár kilencven százalékkal is csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást. A nehézgépjárművek számára kínált üzemanyaggal a nitrogénoxidok és a részecskék kibocsátása is jelentősen kisebb. Az új bioetanol-üzemű motor legnagyobb nyomatéka 2150 newtonméter, amely megegyezik dízelüzemű testvérének nyomatékával, és az üzemanyag-fogyasztás szintén a hagyományos dízelmotorokéhoz mérhető. Az új erőforrás a hagyományos dízelekhez hasonlóan kompressziós gyújtással működik, így nincs szükség nagyobb szerkezeti módosításokra. A motor legjelentősebb változtatásai az üzemanyag-befecskendező rendszerrel és a hengerekkel kapcsolatosak, amelyeket a nagyobb sűrítésnek megfelelően alakítottak át. Ugyanazt az SCR kipufogógáz-utánkezelő rendszert használja, amelyet a Scania szinte az összes Euro 6-os motorjához alkalmaz.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!