Meghaladta a vöröset

iho/vasút   ·   2013.01.21. 15:45
00_Neuhausen_IHO_cr

Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a balesetet okozó motorvonat vezetője már húsz méterrel a jelző meghaladása előtt vészfékezést indított. Ennek köszönhetően a Neuhausen állomásról induló S33-as már csak 1,2 kilométer per órás sebességgel haladt, amikor a szabályosan közlekedő S11-es emeletes szerelvényét továbbító mozdonnyal ütközött. Utóbbi az ütközés időpontjában óránkénti 37 kilométeres sebességgel egy vágánykapcsolaton tért át a bal oldali vágányról a jobb oldalira. Az S33-asnak Neuhausen állomáson kellett volna megvárnia e vonat érkezését, mielőtt továbbindulhatott volna Schaffhausen felé. A baleset következményeit tovább enyhítette, hogy a kitérőn ferde szögben álló mozdony az ütközés erejétől kisiklott. De a nehezebb és magasabb sebességgel közlekedő szerelvény még így is mintegy húsz méterrel visszatolta a könnyű motorvonatokat.

<p>Mivel szerencsére nem történt frontális ütközés, az emeletes ingavonat élén közlekedő Re 420 230 pályaszámú mozdony elejének jobb oldalán szinte alig találunk sérülést. A képen az is jól látható, hogy kitérőn bekövetkezett ütközés után a siklott mozdony még mintegy húsz méterrel tolta vissza Neuhausen felé a motorvonatot</p>

A Schweizerische Unfalluntersuchungsstelle (SUST), azaz a svájci balesetvizsgáló hivatal megállapította, hogy sem a biztonsági berendezés, sem a pálya, sem pedig a járművek nem mutattak semmilyen károsodást, ami nem a siklásra, illetve az azt megelőző ütközésre vezethető vissza, írja a bahnonline.ch hírportál. Így műszaki hiba a baleset okaként nem jöhet számításba. A járművekben és a pályában keletkezett anyagi kár mégis jelentős, a SUST ezt mintegy 1,5 millió svájci frankra becsli, ami hozzávetőleg 350 millió forintnak megfelelő összeg. De az állami szerv vizsgálatai még folytatódnak; a biztonsági intézkedéseket is javasló zárójelentés közzétételéig tapasztalat szerint még több hónapot kell várnunk. Annyi biztos, hogy egy korszerű vonatbefolyásoló rendszer, amilyen a Neuhausenben a tervek szerint 2015-ben telepítendő ETCS, megakadályozta volna a motorvonat indulását.

<p>A mozdonnyal ellentétben a könnyűszerkezetű RABe 526 750 pályaszámú, GTW 2/6 típusú motorvonat orr-része szinte teljesen eldeformálódott<br>(fotók: Kantonspolizei Schaffhausen)</p>

A SUST-tól függetlenül a Svájci Szövetségi Vasutak (SBB) is indított egy belső vizsgálatot. A balesetet kritikusok szerint elbagatellizáló közleményében azt írja a vasúttársaság, hogy a vonatbefolyásoló rendszer kifogástalanul működött, ami – mint tudjuk – ez esetben nem is volt releváns, hiszen a hibázó motorvonat-vezető már a vörös jelző meghaladása előtt indította el a vészfékezést. A biztonsági berendezés ezt csak a jelző meghaladását követően váltotta volna ki, azaz húsz méterrel később. Ebben az esetben a két vonat nem a kitérő keresztezési részén, hanem frontálisan találkozott volna, méghozzá jóval nagyobb sebességgel, ami minden bizonnyal sokkal súlyosabb következményekkel járt volna.

Helyesbítésként hozzátesszük, hogy a két mozdonyvezető a korábbi cikkünkben leírtakkal ellentétben csodával határos módon sérülés nélkül úszta meg a balesetet. Ugyanakkor a könnyen sérültek száma utólagos bejelentések miatt hivatalosan 26-ra emelkedett.

Kapcsolódó hírek