A nagy verseny eldőlt, az Airbus is nyilvánosságra hozta tavalyi főszámait, és egy, a korábbi hasonló jelentésekhez képest visszafogottabb hangvételű közleményben számolt be arról, hogy összesen 800 gépet adott át a megrendelőknek, a nettó rendelésszám (tehát lemondások után) pedig 747 gép. Mint beszámoltunk róla, a Boeing egy nappal korábban 806 gép leszállítását és nettó 893 eladását jelentette be.

A legyártott gépek száma tehát meghaladja nemcsak a tavalyelőttit – 718-at –, de a 2018-ra tervezettet is, amiben talán az is szerepet játszhat, hogy most már ez a statisztika magába foglalja a lánykori nevén Bombardier CSeries sorozatot, amely azóta Airbus A220-as néven fut a kanadai gyártás átvétele óta.

Eléggé durva ugyanakkor a csökkenés a megrendelések tekintetében, annak ellenére, hogy ismét sikerült az év utolsó napjaiban néhány komoly üzletet összehozni, amelyről januárban számolt be az Airbus, hangsúlyozva, a kötések még decemberben születtek, tehát még a 2018-as statisztikát javítják. A visszaesés annál is fájdalmasabb, mivel tavaly viszont a megrendelések terén az Airbus 1109 gépre szóló szerződéstömeggel tudta maga mögé utasítani ebben a versenyszámban a Boeingot.

Érdekes ugyanakkor, hogy az Airbus jelentése ez alkalommal nem részletezte a megrendelt gépeket típus szerint. Mindez viszont annyiban nem okoz túl nagy fejfájást Toulouse-ban, mert a rendelésállomány 7577 repülőgépre nőtt, és ez kilenc évre ad biztos munkát a gyártósoroknak.

A gyártó közleménye érthető mód a gyártás felfutásával foglalkozik igazán részletesen. Az Airbus Commercial Aircraft elnöke, Guillaume Faury mind a négy összeszerelő központ (Toulouse, Hamburg, Tiencsin és Mobile) teljesítményét magasra értékelte, hozzátéve, hogy most már a kanadai Mirabele is hozzájárult a sikerhez, egyébként a tervek szerint a későbbiekben az egykori Bombardier-típust is az alabamai Mobile-ban készítik majd.

Az átadott gépek túlnyomó többsége 626 példány – a keskenytörzsű 320/220-as gépcsaládból került ki, 386 volt közülük az új neo-változat, ami jelzi, hogy a cég lassan valóban túljut az új variáns gyerekbetegségein, nyáron még száz körüli gép várakozott hajtóművek nélkül a sorsára, ezek többsége azóta már az üzemeltetőknél repül. A kétfolyosós gépek gyártási számai: A330-asból 49 került a megrendelőkhöz, szemben az előző évi 67-tel, a legfrissebb típusból, az  A350-esből viszont a 2017-es 78 után 93 készült.

Külön érdemes foglalkozni a légiközlekedés óriásával: noha az A380-asok sorsát az Emirates tavaly januári döntése pozitíve eldöntötte, ez a húszgépes üzlet (plusz tizenhat opció) sem akadályozhatta meg, hogy ne csökkenjen az évi gyártási szám tizenhétről tizenkettőre. A lemondások után - a Virgin négy, egy meg nem nevezett vásárló tíz gépre mégsem tart igényt - a hátralévő legyártandó példányok száma már csak ötvenhat. Rossz hír egyébként, hogy az ős SIA-féle Superjumbók közül kettőnek épp december utolsó napjaiban kezdődött meg a szétbontása az erre szakosodott spanyolországi cégnél.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!