Melyik a legnagyobb? A Boeing számai

iho   ·   2019.01.09. 08:45
cim5

Alakul a szokásos nagy évi verseny, a két óriás repülőgépgyártó ilyenkor, január elején-közepén jelenti be a végleges tavalyi számokat, és ennek alapján szokás kimondani, melyik a piacvezető, melyik a legnagyobb repülőgépgyártó. Az elsőbbség több tényező együttese: a gyártási-átadási darabszám éppúgy meghatározó, mind a begyűjtött rendelések száma. Ráadásul tavaly év elején a gyártók bejelentették a célszámaikat is, itt is érdekes volt, melyiknek sikerült teljesíteni a saját terveit 2018-ra. Ugyancsak érdekes az elkészült, illetve eladott gépek aránya típusok szerint, valamint az elkönyvelt bevételek.

Elsőnek a Boeing jött elő a maga adataival, először is a gyártási számok: az amerikaiaknak sikerült a polgári gépek darabszámában rekordot elérniük, 2018-ban 806 géppel, ami viszont valamivel kevesebb, mint a prognosztizált 810–815 gép, viszont jóval több, mint a 2017-es kibocsátási szám, azaz 763.

Természetes, hogy mindkét nagy gyártó esetében a kész gépek többsége keskenytörzsű, és ezen belül is mindkettő esetében fontos, hányat sikerült átadni a modernizált variánsokból. A Boeing 2018-ban ötszáznyolcvan 737-est bocsátott ki, ezeknek majdnem a fele volt MAX.

Itt érdemes megállni egy pillanatra: mind a Boeing, mind az Airbus sokat kínlódott az elmúlt évben a neo, illetve a MAX hajtóműveivel: mint ismeretes, az amerikaiak csak egy hajtóművel gyártják a keskenytörzsűeket, a CFM-56-asból kifejlesztett LEAP-pel, az európaiak ezzel és a Pratt & Whitney GTF-rendszerű hajtóművével, ez utóbbi bizonyult a neók Achilles-sarkának, nemcsak elégtelen számban kapták meg ezeket, hanem ráadásul máig létező különféle technikai problémák hátráltatták a felszerelésüket. A LEAP-et gyártó GE-vezette konzorcium sem tudta teljes számban elkészíteni a szükséges darabokat, gyanítható, a Boeing ezért nem tudta az összes tervezett 737-esét átadni a társaságoknak, ugyanakkor sikerült a havi gyártást 52 példányra emelni.

A szélestörzsű Boeingek közül a Dreamliner gyártása futott fel leginkább, noha ezzel a típussal is volt korábban probléma bőven, de mint erről beszámoltunk, 2018-ban elkészült a 787-edik 787-es, az évi átadott gépek száma 145 volt, a mérsékeltebb mennyiségben készülő 747-esek és 767-esek közül az utóbbi azért érdekes, mert ezekhez sorolta a gyártó a tankerprogram keretében elkészült tíz gépet is. Persze benne van az összlétszámban a Tripla Hetesek gyártása is, de ami igazán izgalmas, sikerült az első 777X prototípust összerakni, már helyükön vannak az óriás hajtóművek is.

Ami a megrendeléseket illeti, az összes eladott gépszám 2018-ban 893 volt, listaáron 143 milliárd 700 millió dollár értékben. Ebben is dominálnak a keskenytörzsűek, nettó (lemondások utáni) 675 géppel, a MAX-okból immár több mint ötezer példányt foglaltak le a légitársaságok és lízingcégek. Ami egyébként az igazán sok pénzt hozza, erősödtek az eladások a szélestörzsű fronton, 218 géppel. Kiemelkedő: a világtörténelem leggyorsabb eladási ütemét produkáló 787-es rendelési listája a tavalyi 109 gépes eladásával túllépte az 1400-at, a 777-es a program kibocsátása óta most lépte át a kétezres számot, és ezzel a legnagyobb mennyiségben vásárolt szélestörzsűvé lépett elől, az elmúlt évben főképp teherszállító gépeket vásároltak a cégek.

Egészséges rendelési számok, robusztus piaci igények – így jellemezte a helyzetet a Boeing egyik vezetője. Az Airbus is napokon belül nyilvánosságra hozza a számait, az európai gyártó abból a szempontból nehezebb helyzetben van, hogy évek óta az iparág legnagyobbjaként minősíti magát, és izgalmas kérdés, megtámogatják-e ezt a számok is. A 320neo gépcsalád gyártásában jelentkező problémákat az átadások szempontjából ellensúlyozhatja az, hogy az egykori CSeriesek is most már az európai gyártó keskenytörzsű statisztikáját erősítik. Ami a rendeléseket illeti, megint bekövetkezett a szokásos esemény, januárban nyilvánosságra hozott komoly üzletekről számol be az Airbus, hangsúlyozva, hogy ezeket a megállapodásokat még december utolsó napjaiban sikerült tető alá hozni, tehát a 2018-as számokat javítják.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek