Nemcsak a belga gazdaság motorja az antwerpeni kikötő, de Európa második legnagyobbja és a kontinens legkiterjedtebb integrált kémiai ipari gócpontja is itt található. A kikötő 2018-ban minden téren nagyon jó eredményeket ért el és egymás után a hatodik alkalommal zárta rekorddal az évet. A 2019-es évet a kikötői igazgatóság  a fenntartható fejlődés, a mobilitás, a digitalizáció, az innováció és megújuló energia felé való fordulás jegyében tervezi.

2018-ban 235 millió tonna áru fordult meg a kikötőben, ez az előző évhez képest 5,1 százalékos növekedést jelent. A nagyszerű eredmény alapja, hogy minden árunemnél növekedést könyvelhettek el maguknak az antwerpeniek. Legnagyobb mértékben a konténeres szállítás erősödött. Itt a 130 millió tonnás, illetve tizenegymillió TEU teljesítmény 5,8 és 5,5 százalékos növekedésnek felelt meg. A 76,5 millió tonna folyékony és 12,8 millió tonna ömlesztett áru rendre négy és fél és öt százalékkal több a 2017. évinél. Darabáruból 15,6 millió tonna fordult meg a kikötőben 2018-ban, ez másfél százalékos növekedés az egy évvel korábbi forgalomhoz képest.

A kémiai ipar fontos szereplői (Borealis, INEOS, Nippon, Sea-Mol és Oiltanking/AGT) 2018-ban kétmilliárd euró (hatszáznegyvenmilliárd forint) nagyságrendű beruházásokat hajtottak végre a területen, amiből látszik, hogy az iparág számára az antwerpeni kikötői komplexum igen vonzó létesítmény. „A jövő kikötőjének” ezentúl is megfelelő kapacitásúnak, fenntarthatónak, okosnak, és biztonságosnak kell maradnia, hogy kielégítse a befektetők igényeit, nyilatkozta Jacques Vandermeiren, az antwerpeni kikötő vezérigazgatója.

A kikötőben elérték a konténerek kezelésének felső határát, nem áll rendelkezésükre elég kapacitás a növekedéshez. Ezért első számú céljuk a bővítés, ugyanakkor 2030-ra szeretnék a közúton érkező áruk mennyiségét ötvenötről negyvenhárom százalékra csökkenteni, miközben a vasúti áruk mennyiségét a jelenlegihez képest duplájára növelnék, ami az összes áruforgalom tizenöt százalékát tenné ki. Most a belga pályavasút Infrabellel egyeztetnek, hogy milyen újszerű üzemi módszereket alkalmazva lehetne a meglévő infrastruktúrával a kikötő vasúti forgalmát rugalmasabban és hatékonyabban lebonyolítani.

Az antwerpeni kikötő 2016-ban megnyitott, a londoni Zaha Hadid Építésziroda által tervezett új igazgatósági épülete (fotó: baunetz.de)

A belvízi hajózásban is szeretné az antwerpeni kikötő kihasználni a digitalizálásban rejlő lehetőségeket. Elsősorban a konténerek belvízi szállításában szeretnének előre lépni és ezáltal a közlekedési ágazat részesedését a kikötő forgalmában harmincnyolcról negyvenkét százalékra növelni. Ezen felül 2019. első félévében elindítják az éjszakai logisztikai projektjüket, ami arra irányul, hogy több áru forduljon meg a kikötőben a szokásos csúcsidőkön kívül. A hatvanezer dolgozó munkába járását menetrendszerinti hajójáratokkal, buszjáratokkal, elektromos kerékpárokkal igyekszenek fenntarthatóbbá tenni.

A kikötő hosszú távú fejlesztéseinek középpontjában is a környezet- és klímavédelem áll. A Deurganck-dokkban biztosítani fogják a tengerjáró hajók szárazföldi ellátását, hogy ne saját áramfejlesztőjüket használják, ami a nitrogén-oxidok kibocsátásában harminchat százalékos csökkenéshez vezet majd. A kikötő energia-ellátásában fokozatosan térnek át a földgázra és hidrogéncellákra. Egy hidrogéncellás személyhajót már üzembe is helyeztek. Vizsgálják egy hidrogéncellás üzemanyag-töltőállomás létesítésének lehetőségét is. A Kallo-zsilipnél egy vízturbinát helyeztek üzembe, hogy a zsilipeléskor ide–oda áramló víz energiáját is felhasználják. Három év alatt harmincötmillió eurót költenek ezekre a projektekre. Végső cél, hogy a kikötő üzemeltetése energia-semleges legyen.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!