Nagy összegzés: ez vár ránk az utakon, autópályákon

MTI/iho   ·   2019.01.25. 20:54
m4-es_autopalya_hatarig_epul0

Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár kiemelte, a színvonalas közúthálózat fontos az embereknek, a vállalkozásoknak, és az egész gazdaságnak, alapvetően befolyásolja egy-egy térség életminőségét és a gazdaság fejlődését. – A kormány ezért fontosnak tartja, hogy országszerte bővüljön, és megfelelő műszaki állapotban álljon rendelkezésre a közúti-, illetve a vasúti hálózat – mondta az államtitkár.

Kontinuitás

Közölte, a fejlesztések folytatódnak, a magyar gyorsforgalmi úthálózat öt éven belül jelentősen kibővül: 2500 milliárd forintot fordítanak erre, nagyobb része, közel hatvan százaléka költségvetési forrás, negyven százaléka európai uniós támogatás. Mosóczi elmondta, ebből a forrásból közel 1000 kilométernyi négysávos útszakasz – autópálya, autóút és emelt sebességű főút – kivitelezése, kisebb részben előkészítése történik meg. A tervek szerint a megyei jogú városokat, megyeszékhelyeket, a mellettük fekvő fontosabb ipari parkokat bekötik a gyorsforgalmi úthálózatba. Mosóczi László hozzátette, az autópályákat és az autóutakat az országhatárokig meghosszabbítják, a beruházások határokon túli folytatásáról pedig tárgyalnak a szomszédos országokkal, hogy hasonló ütemben haladjanak a folytatással.

És ekkor következett egy kis „elmúltnyolcév”: nagy figyelmet fordítanak az utak karbantartására is, „2010 előtt elmaradt karbantartások miatt tetemes lemaradás halmozódott fel”. A kormány a 2016 és 2020 közötti időszakra 400 milliárd forintot biztosított az állami közútkezelőnek az utak üzemeltetésére, karbantartására. Az államtitkár közlése szerint az útfelújítási programokban csak tavaly több mint ezer kilométernyi útszakasz rekonstrukciója történt meg. Létrehozták a falusi útalapot, ami a kistelepülésekhez vezető utak felújítását segíti, idén ebből 480 kilométer út felújítását tervezik.

Kitért arra, hogy az ország határátlépési pontig tartó, teljes értékű gyorsforgalmi útkapcsolatainak számát a terveik szerint a következő öt évben megduplázzák majd: épül az M15 és M70 második pályája, az M30 autóút Szlovákia felé és az M4 autópálya Románia irányában. A kormány elrendelte az M60 (Horvátország), M34 (Ukrajna), M3 (Ukrajna), M49 (Románia) gyorsforgalmi utak építésének előkészítését.

(archív fotó: MTI)

– A ma 1430 kilométeres magyar gyorsforgalmi hálózat teljes hossza öt éven belül jócskán 2000 kilométer fölé nő – mondta, hozzátéve: a hazai sztrádák az ország minden részében a nemzetközi hálózatba kapcsolódó, európai színvonalú hozzáférést biztosítanak majd az autósoknak, fuvarozóknak. Magyarország gyorsforgalmi hálózata öt éven belül megközelíti az osztrák sztrádahálózat kiépítettségének szintjét.

Ezeket meg akarják csinálni az idén

Az idei tervekről azt mondta: stratégiai szándék a ma még csak kétsávos főutakon elérhető vidéki nagyvárosok színvonalas bekötése a Modern Városok Programban tett vállalások szerint. Így 2019-ben is több szakaszon folytatódik az építkezés az M44-gyel Békéscsaba, az M25-tel Eger, az M85-tel Sopron, az M76-tal Zalaegerszeg irányába, a 21-es főút négysávúsításával Salgótarján, a 67-esével Kaposvár felé. A gyorsforgalom utak országhatárig vezetése érdekében is számos fejlesztés történik az M15, M30, M4, M70, M85 szakaszain. Több kiemelt főút bővül 2×2 sávosra, például a 471-es Debrecen és Hajdúsámson között vagy a 83-as Győrtől Pápáig.

Kizárólag a négysávos szakaszokat tekintve idén mintegy 480 kilométeren dolgoznak majd a kivitelezők összesen több mint 1200 milliárd forint értékű közúti beruházásban – összegezte. Idén a Viharsarok magas szintű közúti kapcsolatát megteremtő M44 első szakaszát adják át az autósoknak Tiszakürt és Kondoros között. Szolnok felé elkészül az M4 M0 és Cegléd közötti szakasza. Szintén idén helyezik majd forgalomba az M2-es gyorsforgalmi utat Budapesttől Vácig, egy kapcsolódó beruházásban megépül az összekötő út a Dunakeszi északi csomópont és a 2-es főút között.

A kivitelezők befejezik az M70 négysávúsítását, két új Nógrád megyei szakasszal teljes hosszban elkészül a 21-es főút bővítése az M3 és Salgótarján között. Kaposvár irányába a Kaposfüred és a Látrány elkerülők között végeznek a munkálatokkal a 67-es főút fejlesztésének első ütemében. Közlése szerint célba ér a 471-es főút Debrecen–Hajdúsámson projekt is, és leteszik az alapkövét a 48-as út Debrecen–Nyírábrány közti fejlesztési szakasznak.

Elmondta: a Balaton északi partjára közlekedők helyzetét javítja az M7-es és a 710-es főút megépülő új csomópontja, amely az M8-as előkészületben lévő M7-Dunaújváros-Kecskemét szakaszainak kiindulópontja lesz.

Az M0 északi szektora tervei már elkészültek, a nyugati szektorra megvalósíthatósági tanulmány készül, több nyomvonal-variációt vizsgálnak.

Egy kis vaskerék

A vasúti fejlesztéseket ismertetve elmondta: folyamatban van a Kelenföld–Százhalombatta–Pusztaszabolcs vasútvonal felújítása, új szakasz építése Ercsi térségében. Haladnak a munkálatok a Budapest–Miskolc vonal Rákos–Aszód–Hatvan közti szakaszának felújításán, fontos beruházásnak nevezte a Budapest–Debrecen–Nyíregyháza vasútvonalon Püspökladány–Debrecen közötti szakaszának felújítását. A zempléni térségben Mezőzombor–Sárospatak–Sátoraljaújhely vonal felújítását és villamosítását is kiemelte. Folyamatban van az első magyarországi tramtrain közlekedés megteremtése Szeged és Hódmezővásárhely között.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Autóbuszközlekedés

MÁV-csoport-integráció: megszületett a megállapodás a kollektív szerződésről

iho/vasút   ·   2024.11.27. 15:00

Minden érintett szakszervezet aláírta az Integrált Kollektív Szerződést, mely garantálja a MÁV-Start, a Volánbusz és a MÁV-HÉV összeolvadásával létrejövő új, egységes személyszállító cégben az egyesülő társaságok valamennyi munkavállalójának biztonságos továbbfoglalkoztatását 2025. január elsejét követően is.