Hat, kizárólag nőkből álló személyzet áll munkába a Lufthansa, a SWISS, az Austrian Airlines, a Eurowings és a Brussels Airlines járatain a Nemzetközi Nőnap alkalmából. A Frankfurtból, Münchenből, Düsseldorfból, Bécsből, Zürichből és Brüsszelből induló járatok mindegyikét két-két női pilóta vezeti., adja hírül a légitársaság-csoport közleménye.

Hölgypilóták a Lufthansánál...

Az első két női pilóta 1988-ban állt munkába a Lufthansánál. 2010-ben szállt fel az első teljes egészében női legénység a Lufthansa Cargo egyik teherszállító gépével, ami akkoriban még az egész repülési ágazaton belül újdonságnak számított. A Lufthansa Csoport pilótáinak mintegy hat százaléka nő, és számuk folyamatosan nőtt az utóbbi években. A női pilóták számának növekedésére tekintettel a Lufthansa külön jóváhagyatta a „Kapitänin” (női kapitány) szó használatát a Társaság a Német Nyelvért (Gesellschaft für deutsche Sprache) nevű nyelvészeti testülettel, hangzik a szerkesztőségünknek eljuttatott anyag.

A British Airways hétfői Heathrow-Glasgow járatának elindításában, kiszolgálásában, lerepülésében kizárólag hatvankét hölgy működött közre: a pilóták, a kabinszemélyzet, a check-in csapat, a poggyászosok, a biztonságiak. A március nyolcadikai szép napon a hölgypilóták munkavégzését erősen támogató easyJet tizenhat járatot repültet teljesen nőkből álló személyzettel, beleértve a pilótákat és a légiutaskísérőket, Londonból többek közt Rómába, Barcelonába, Amszterdamba. A Virgin Atlantic ünnepi „kínálata”: három teljes hölgyszemélyzet jónéhány járaton. Az ünnepnapon a British gépein a fedélzeti szórakoztató rendszerben külön összeállítást vetítenek a hétfői csupanő-járatokról. Hasonlóan érdekes film készült az Emirates A380-asának útjáról Dubai és San Francisco között, természetesen hölgypilótákkal, nőkkel az összes, a járattal kapcsolatos munkakörben, összesen hetvenöten – huszonöt országból.

...és a British állományában

A British és az easy pilóta-állományának hat százaléka nő, a globális légiforgalomban a hölgypilóták aránya 3 (más adatok szerint 5-6) százalék, viszont vannak kimutatások, amelyek szerint a következő években a pilóta-hiányt éppenséggel a nők fokozottabb bevonásával lehetne ellensúlyozni és ezzel kvázi megmenteni egy nagyon súlyos válságtól az ágazatot. Ugyanakkor még a légiközlekedésben, a reptereken dolgozó nők jelentős része is abba a falba ütközik, amit úgy lehet megfogalmazni, hogy sokak megítélése szerint a repülőgépek vezetése – férfimunka.

Az easy vezetése szeretné ezzel szemben elérni, hogy 2020-ra minden öt szolgálatba lépő pilóta közül legalább egy legyen a másik nem képviselője. Ausztráliában a Nemzetközi Nőnapot ugyancsak kampány-nyitóként használják ki annak érdekében, hogy az ötödik kontinens hölgyei rádöbbenjenek, milyen sok karrier-lehetőséget nyújt a számukra az aviatika. A Qantas megduplázza a tanfolyamaira felvett női pilótajelöltek számát, a légierő pedig befejezte két hölgy átképzését F/A-18-asra.

Ausztrál kampány az Instagramon

Érdekes, hogy a most nyilvánosságra hozott adatok szerint a női pilóták foglalkoztatásának egyik élharcosa India. A kontinensnyi ország légitársaságainál nem kevesebb, mint 1200 hölgy dolgozik a jobb vagy bal első ülésben, arányuk bőven a világátlag felett tart, 12 százaléknál.

Az sem meglepő, hogy a női repülő személyzetek elsősorban a leggyorsabban növekvő, egyre gyarapodó flottákat üzemeltető low-cost társaságok állományában erősödnek, így az IndiGo pilótáinak 14 százaléka nő, a SpiceJet pedig a nőnapon speciális kampányt indít hölgypilóták képzésére és munkába állítására, a jelentkezők száma máris több, mint 170. A társaság ezen a napon három járatára jelölt ki kizárólag hölgyeket a pilótafülkékbe, jelenleg nyolcszáz pilótája közül 140 nő, az arányukat szeretnék a repülőgépvezető-állomány egyharmadára, sőt, a későbbiekben a felére növelni. Ugyanakkor sajnos Indiára is jellemző, hogy a nők számára eleve sokkal nehezebb az előrejutás bármiféle ágazatban, ugyanis a legfontosabb időszakban, 14 és 18 életévük között az indiai lányok egyharmada kell, hogy megszakítsa a középiskolát, „családi okok” miatt.

Koreai MiG-pilótalányok

Ami pedig a légitársasági esélyeiket illeti, a SpiceJet vezérigazgatója, Shiwani Singh elmondta, valamennyi női pilótának a lakóhelye szerinti bázison kínálnak munkát, olyan beosztás mellett, hogy lehetőleg minden munkanapjuk estéjét már a családjuknál tölthessék. A tervek szerint olyan rugalmas beosztást alakítanának ki, amelynek révén a hölgypilóták három hónapra láthatják előre a programjukat, vagyis megszervezhetik az életüket családanyaként is.

Egyébként nem csak a polgári repülésben kapnak Indiában növekvő szerepet a női pilóták: 2016-ban egyszerre három hölgy fejezte be a tanulmányait a légierő akadémiáján, egyikük, Avani Chaturvedi lett az első indiai nő, aki MiG-21-essel repülhet, és aki úgy nyilatkozott: szeretett deltaszárnyú madara – egy gép, amely nem vesz tudomást arról, hogy férfi vagy nő ül-e a botkormány mögött. Amúgy az indiai légierő kötelékében sok nő repül, de csak az elmúlt két évben engedélyezték a hölgyek kiképzését harci gépekre is. Mint portálunk is beszámolt róla, 2016-ban egy észak-koreai repülőnapon három csinos hölgy repült MiG-21-essel köteléket.

Az első amerikai közforgalmi pilóta: Helen Richey

Helen Richey volt az első hölgypilóta, aki egy amerikai légitársaság, a United elődje, a Central Airlines állományába kerülhetett – 1934-ben. A tavalyi adatok szerint valamilyen szintű szakszolgálati engedély birtokában az Egyesült Államokban kb. negyvenezer nő repül, a légitársaságoknál a létszámuk a hétezret közelíti, ami azonban a hatalmas légiforgalommal rendelkező országban a társasági pilótáknak csak kb. négy és fél százalékát jelenti.

A Women in Aviation International nevű szervezet, amely egyebek mellett ösztöndíjakkal támogatja a nők előrejutását az ágazatban, tavaly számolt be arról, hogy egy a szenátus elé kerülő törvényjavaslat arra kötelezné az FAA-t, hogy külön testületet hozzon létre a nők esélyeinek javítására a repülésben.

Czigány Ildikó kapitány

Történelem: Elisabeth Thible volt az első nő, aki elhagyta az anyaföldet egy meleg levegővel hajtott ballon kosarában 1784-ben, Jeanne Labrosse volt az első, aki maga repült egyedül egy ilyen szerkezettel 1898-ban. 1908-ban Therese Peltier első nőként egyedül repült levegőnél nehezebb repülőgéppel, Raymonde de Laroche bárónő szerezte meg az első, hölgynek kiadott szakszolgálati engedélyt. Az első amerikai hölgypilóta, aki szakszóvizsgát tett, és akinek a neve azóta is az amerikai női aviatika egyik legfontosabb tradícióját jelenti, Harriet Quimby volt, egyébként egyben az első nő, aki 1912-ben átrepülte a Csatornát.

És nem lehet ezt az összeállítást lezárni anélkül, hogy ne említenénk az első magyar közforgalmi pilótát: Czigány Ildikó kapitányi rangig jutott el a Malév színeiben Fokkereken és 767-es másodpilótaként vált ki a társaság állományából, amikor a típust kisorolták. A magyar sportrepülés meghatározó alakja pedig Daka Olga, aki olykor, legnagyobb örömünkre, szerzőként is jelen van portálunkon. Az iho/repülés 2015-ben számolt be Gyöngyösi Diána kapitányi avatásáról, egy évvel ezelőtt pedig Malatinszky Anitával, az AirAsia pilótájával közöltünk kétrészes interjút.

Daka Olga, a legeredményesebb magyar műrepülőnő, portálunk szerzője

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!