Repül az első amerikai gyártású Airbus!

iho   ·   2016.03.22. 11:15
cim2

Mobile Downtown Airport: helyi idő szerint hétfő reggel fél tízkor a 14-es pályáról felszállt egy A321-es repülőgép. Ami így önmagában nem hír, ami mégis fontossá teszi a felszállást: a levegőbe emelkedett az első Amerikában gyártott Airbus.

(fotó: Airbus)

Mint beszámoltunk róla, az új összeszerelő üzem létesítését 2012-ben jelentették be, a gyártósort tavaly avatták az alabamai nagyvárosban, és a hónap elején adtunk hírt az első kész gép kigördüléséről a festőhangárból. Az első repülésre méltóképp vegyes nemzetközi csapat lépett a fedélzetre, a két berepülő pilóta Bruce MacDonald Skóciából és Mark McCullins Kanadából, a fedélzeti mérnök a francia Thierry Cros, és még két amerikai mérnök repült a géppel, Michael Johns és Nick Picconi, valamint a német Alexander Gentzsch.

Amint azt a meghívott újságírók leírták, a gép könnyedén és hamar elrugaszkodott a pályáról, ami érthető is volt, hiszen nem volt nagy a terhelése. Azt külön megjegyezték, milyen csendes a gép, amint a 321-es az öböl fölé ért, már nem lehetett hallani.

(fotók: Seattle Times)

Érdekes helyszíni riportot közöl az európai gyártó amerikai konkurensének szülőhazáját képviselő lap, a Seattle Times a Mobile-ban láthatóan már gőzerővel pörgő gyártósorról, ahol már öt további 321-es sorakozik az összeszerelés különféle stációiban. A lap arra emlékeztet, eredetileg az Airbus nem az utasszállítók gyártását tervezte itt, hanem azokat a tankerekét, amelyeket végül mégsem rendelt meg az európai gyártótól az amerikai légierő. A tender visszavonása után, illetve azután, hogy az ismét kiírt versenyt a Boeing nyerte, született meg a döntés, hogy ennek ellenére a cég megteremti a maga amerikai hídfőállását.

Jövő év végére már havonta nyolc gép hagyja majd el a csarnokot, azokból az előre elkészített, sokféle berendezést már tartalmazó törzsszekciókból, illetve szárnyakból és vezérsíkokból, amelyeket Hamburgból hoznak át hajóval, szállítmányonként huszonegy nap alatt. A kikötőtől a csarnokig 3 millió dollárba került az utak felújítása, hogy elbírják a részegységeket szállító speciális trélereket. A már a rendszerekkel készült törzsrészekkel könnyebb és gyorsabb a végszerelés.

Mint korábban is jeleztük, az amerikai gyártás többféle okból hasznos az európai cégnek, például így kiiktathatja az erős euró és a gyenge dollár okozta árfolyamveszteséget, amerikai gyártmányt kínálni az amerikai vevőknek, illetve az itt szerelt gépekkel is pörgetni a keskenytörzsű Airbusok gyártását, amelyeknek hatalmas a rendelésállományuk.

Mint azt az iho/repülés által megkérdezett szakember elmondta, az első Mobile-ban készült A321-es berepülése lényegében a szokásos „production test flight”, vagyis az, amit minden újonnan elkészült repülőgéppel elvégeznek a gyárak átadás előtt. A típusengedély ugye már régóta megvan, a gyártósor pedig már korábban a POA, vagyis Production Organization Approval birtokában készíti a gépeket. Ezzel együtt feltételezhető, hogy az első Amerikában készült gép talán alaposabb teszteken esik át, mielőtt a Jet Blue flottájába kerül, mint mondjuk a hamburgi, a toulouse-i vagy a tiencsini gyártmányok. A repülés csaknem három és fél órán át tartott, az átadásig még néhány hét munkája van hátra.

(fotó: Airbus)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek