Szándékosság, emberi beavatkozás! Új hírek az eltűnt 777-esről

iho   ·   2014.03.15. 12:49
cim

Malajzia miniszterelnöke új műholdas adatokra hivatkozva elismerte, hogy az egy hete eltűnt Boeing 777-es válaszjeladóját és adattovábbító rendszerét valaki a fedélzeten szándékosan kapcsolta le, és a gép ezután ugyancsak szándékos emberi cselekedet következtében tért le az eredeti északkeleti, Peking felé vezető kurzusáról. Az amerikai hatóságok már korábban jelezték, hogy „emberi beavatkozást” gyanítanak a történtek mögött.

Mint arról az iho/repülés is korábban beszámolt, a transzponderről és az úgynevezett ACARS-rendszerről (Aircraft Communications Adressing and Reporting System) van szó, utóbbi időről időre beállításának megfelelően küld adatokat a repülőgép rendszereinek, berendezéseinek működéséről, és ugyancsak megegyezés kérdése, hogy ezek között az adatok között szerepel-e a gép pillanatnyi pozíciója is.

Korábban a malajziai légierő vezetője kereken tagadta, hogy a gép ACARS-rendszeréből az eltűnés után is adatok érkeztek volna, mint ahogy azt az amerikai sajtó állította, méghozzá még négy órával később azután, hogy a 777-es transzpondere leállt, és ezzel a gép a polgári légiforgalmi irányítás számára láthatatlanná vált még a Thai-öböl felett. A maláj cáfolat és az amerikaiak állítása közötti ellentmondást a szaksajtó úgy oldja fel, hogy aki lekapcsolta a gép transzponderét, feltehetően az kapcsolta ki a gép ACARS-rendszerét is, vagyis adattovábbítás nem történt, azonban amiről nem tudhatott az illető, az az, hogy az ACARS-rendszer adatcsomagot ugyan nem, de egy, a működését jelző rövid jelet időnként továbbra is kisugároz a gépről a műholdaknak.

Amerikai források ezzel kapcsolatban arra is felhívják a figyelmet, hogy a transzponder és az ACARS lekapcsolása között tizenkét perc telt el, ami kevéssé valószínűvé teszi a gép váratlan vagy hirtelen lezuhanását, valamiféle katasztrofális meghibásodás következtében.

A gép először 45 ezer lábra emelkedett, de amikor utoljára észlelték, már harmincezer alatt volt

A mostani malajziai közlés szerint miután a gép transzponderjelei megszűntek a malajziai és a vietnami légiforgalmi irányítás zónájának határán, a repülőgép mozgása a malajziai elsődleges radarfedés zónájában „egy a repülőgépen tartózkodó személy szándékos irányításának” felelt meg. Azok a radaradatok, amelyekről korábban még a maláj katonai vezetők úgy nyilatkoztak, hogy nem azonosíthatóak, a mostani műholdadatok fényében már biztosan az MH-370-es járatot teljesítő repülőgépről származtak, vagyis az eltűnt 777-esről verődtek vissza. A New York Times elemzése arra utal, hogy a maláj hatóságok azért vonakodtak beismerni ezt a tényt, mert felvetődik annak kérdése, miért nem cselekedtek valamit akár egy azonosítatlan radarjel észlelésekor, ez magyarázhatja, hogy az elmúlt napokban a maláj katonai hatóságok nemigen működtek együtt az amerikaiakkal.

Más források szerint ezek a malajziai radarok először azt érzékelték, hogy a gép a szolgálati csúcsmagassága fölé emelkedik, aztán gyorsan lesüllyed: többszöri éles irányváltás után utoljára a malajziai Penangtól északnyugatra, az utasszállítók szokásos repülési magasságához képest jóval alacsonyabban, kevesebb mint 30 ezer lábon látták a gépet. A New York Times által megkérdezett szakértők szerint a magasság-váltások még elképzelhetők úgy, hogy a gépet nem vezeti senki, és a robotot is kikapcsolták, de az irányváltásokat így nemigen  lehet megmagyarázni.

Ezt a kurzust feltételezik a radarjelek alapján<br>(térképvázlatok: Daily Mail)

A mostani információk szerint a gép összesen megközelítőleg hét órán át tartózkodhatott a levegőben. Ugyanakkor az adatok típusa következtében nem lehet megállapítani a gép hollétét az utolsó műholdas kapcsolat idején, tette hozzá a malajziai miniszterelnök. Ennek ellenére két „folyosót” lehetett feltérképezni a gép lehetséges mozgásával kapcsolatban, az északi folyosó megközelítőleg Thaiföldtől Kazahsztán és Türkmenisztán határáig terjed, a déli pedig Indonéziától az Indiai-óceán déli részéig.

Mindennek fényében a miniszterelnök azt is bejelentette, hogy a gép kutatását a Thaiföldi-öbölben és a Dél-Kínai tengeren, tehát a gép eredeti útvonala mentén lezártnak tekintik, a malajziai hatóságok pedig most már elsősorban az utasokat  és a személyzet tagjait vizsgálják, hiszen az is nyilvánvaló, hogy akik a gépet a rendes útvonalról való letérés után irányították, értettek a repülőgép vezetéséhez és rendszereihez. A malajziai rendőrség külön vizsgálja a két pilóta családi hátterét, kapcsolatait és pszichológiai jellemzőiket.

A miniszterelnök által említett északi folyosó, de a gép repülhetett egészen más irányba is

Végül még egy kissé rejtélyes zárómondat Najib Razak miniszterelnök részéről a sajtótájékoztatón: „A médiajelentések ellenére, miszerint a gépet eltérítették (hijacked), szeretném nagyon világosan közölni, hogy mi minden lehetséges okát kutatjuk annak, amiért az MH-370-es járat eltért az eredeti útvonalától”. Ez a kijelentés pedig arra utalhat, hogy a maláj hatóságok a pilóták egyikének részességét, esetleges öngyilkosságát sem tartják kizárhatónak az új fejlemények nyomán. Malajziai források, a pilóták ismerősei, akiket az újságírók megkérdeztek, érthető módon erősen cáfolják ezt a feltételezést. A Reuters viszont azt írja, hogy a maláj rendőrség a kormányfő tájékoztatója után nem sokkal megjelent a pilóták lakóhelyén, hogy „bizonyítékokat gyűjtsön”.

Mindez pedig azt jelenti, hogy az eredetileg a Wall Street Journal által feltételezett 2200 tengeri mérföldes sugarú körnél is jóval nagyobb területen, kontinensnyi szárazföld és tenger zónájában kell valamiképp megtalálni az eltűnt gépet.

A 370-es járat kapitánya és első tisztje: vizsgálják körülményeiket, hátterüket, pszichikai állapotukat

A szaksajtóban most felbukkant feltételezések egy része arra irányul, hogy a 777-es inkább tűnhetett el a nagy tengeri felületeken, ahol hamar túljuthatott a szárazföldi radarok 3-400 kilométeres fedési zónáján, de akkor kérdés, hová repült, és egyáltalán lezuhant-e. A repülőgépen lévő ELT vészjeladók ugyanis valamilyen baleset esetén a fedélzeten lévők beavatkozásaitól függetlenül kezdenek el sugározni, például ha a gépet egy meghatározott értéknél erősebb negatív gyorsulás éri; saját áramforrással és pontos helymegjelöléssel. Vagyis, mondják megkérdezett szakértők, ha a gép a tengerbe zuhant, akkor a műholdas rendszer már mindenképp észlelte volna a becsapódását. Vagyis ezek a feltételezések arra utalnak, hogy az eltűnt 777-es nem lezuhant, hanem simán leszállt valahol. A malajziai miniszterelnök bejelentése, miszerint valaki vagy valakik szándékosan kapcsolták le a gép követését lehetővé tevő transzpondert, szándékosan vezették új irányba a gépet, nem zárja ki ezt a teóriát.

Mint azt korábban jelentettük, az amerikai haditengerészet egységei az Indiai-óceánon keresik a gép nyomait. A USS Kid már megérkezett a Malaka-szoroshoz, és még ma bekapcsolódik a kutatásba a világ jelenlegi legfejlettebb tengerészeti felderítője, a Boeing 737-es bázisán fejlesztett P-8A Poseidon egyik példánya is.

A kutatásba beszáll a P-8 Poseidon is

A mostani közlések szerint ugyanakkor a gép a katonai radarok számára a Maláj-félsziget átrepülése után az Andaman-tengeren volt észlelhető, északnyugati irányban, ez inkább a kormányfő által említett északi korridort teszi valószínűbbé, de ha errefelé folytatta útját a gép, akkor egy idő után már az indiai radarok is kellett, hogy lássák. Egyébként erre utal az is, hogy a kutatásba az indiai hatóságok is bekapcsolódtak, hajóik és gépek elsősorban az Andaman-tenger északi részén lévő lakatlan szigeteket és környéküket fésülik át. Ebben a pillanatban egyébként összesen 14 ország 43 hajója és 58 repülőgépe vesz részt a keresésben.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.