Fejezetek az új kínai vasúti menetrendből

Július elsejétől számos személy-, és menetrend szerint közlekedő tehervonattal bővül a CR szolgáltatásainak listája.
A nyár második hónapjának első napján, kedden életbe lépő új kínai vasúti menetrend jellemzője, hogy a Kínai Vasúttársaság (CR) a korábbinál jóval több éjszakai, továbbá a vonatnemek helyi kifejezéstana szerint nagy sebességű (NSV), ámde „korlátozott megállású” vonatot indít. A kezdeményezés hátterében az utasok számának intenzív növekedése áll: a január–májusi időszakban a CR 1,86 milliárd utast szállított, ami 7,3 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, és persze új rekord is a maga nemében.
Kína vasútján a nagy sebességű vonalak mellett mindmáig meghatározó szerepük vannak a klasszikus vonatoknak. Ezeknek az engedélyezett legnagyobb sebességük nem haladja meg a 160 kilométer per órát, és hagyományos (többnyire) olajzöld színük miatt a népnyelv „zöld”, máskor „lassú” vonatoknak nevezi a klasszikokat. A zöld vonatokra érvényes jegyek árai lényegesen elmaradnak a nagy sebességűekétől, és a felfoghatatlanul gyors kínai gazdasági növekedés és társadalmi átrendeződés dacára a csöndes többség változatlanul a hagyományos vonatokat választja ahhoz, hogy eljusson A-ból B-be.
A „korlátozott megállású” vonatok menettartama értelemszerűen rövidebb, ugyanakkor a szolgáltatás intenzitására jellemző, hogy csak a Sanghaj és a dél-kínai Kunming közötti 2690 kilométer hosszú, részben nagy sebességű Hukun vonal 924 kilométeres Hangcsou–Csangsa szakaszán napi 46 ilyen vonatnemben közlekedő vonat szerepel a menetrendben, miközben a vonalsebességet az eddigi 310-ről 350 kilométer per órára emelik. A Pekinget és az észak-keleti nagyváros Harbint összekötő NSV a főváros és a mandzsúriai Senjang közötti részén pedig napi 26 új ilyen korlátozottat indítanak, a vonatok útvonalát meghosszabbítják Peking Nyugati pályaudvarig (képünkön). Továbbá: a közelmúltban fejeződött be a 350 km/órára tervezett Csungking–Hsziamen vasút 250 kilométeres Csungking Kelet–Csiencsiang szakaszán az ellenőrzés fázis; itt napi 18 nagy sebességű vonat fog közlekedni, és ehhez jön még 32 átmenő, ugyancsak a vonalon megforduló csengtui, csunkingi, csangsai és nancsangi rapid.
Az éjszakai, hálókocsis vonatok jellemzően pekingi és sanghaji, nevezett metropoliszokat az ország belső tartományaival összekötő vonalakon indulnak, például mindkét városból Szecsuán tartomány fővárosába, a kiemelt gazdasági jelentőségű Csengtuba. Újdonság az is, hogy a menetrendváltástól közlekednek a teljes útvonalon villamos mozdonyok által továbbított szerelvények a belső-mongóliai Hohhot és a belső-kínai, a Jangce és a Han folyók találkozásánál fekvő Hankouba (ha úgy tetszik: Vuhan), illetve a Sárga-tenger partján épült Jangcsouba.
Suma summarum, július 1-jétől a CR 13 302 menetrend szerinti személyvonatot és 23 635 tehervonatot közlekedtet. A tehervonatok száma 424-gyel gyarapodik, többek között 193 gyorsteher- és adott két várost összekötő irányvonattal, azonkívül négy új intermodális gyorssal.
A tájékozódásban Kína vasúti térképe segít. (Amiről persze Tajvan sem hiányozhat.)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!