Superjet New: ezen a néven indul program, 15 milliárd rubel, kb. 241 millió amerikai dollár értékű kormányzati hozzájárulás mellett, a rendszerváltás utáni első új orosz utasszállító új változatának kifejlesztésére. A cél láthatóan kettős, egyfelől, az angol márkanév llenére éppenséggel a nyugati technológia arányának csökkentése a konstrukcióban, másfelől – ezzel párhuzamosan - jobban eladhatóvá tenni a regionális utasszállítót.

Az összeg egyelőre a 2021-ben lezáruló tervezési szakaszt finanszírozza, amelynek révén a nemzetközi kooperációban született gép orosz fődarabjainak, részegységeinek aránya 50-60 százalékra emelkedne. Hogy ez pontosan mit takar, azt a kezdeményező ipari és kereskedelmi tárca nem hozta még nyilvánosságra, illetve feltehetően a tervezési munka eredménye kell, hogy legyen – mint ismert, a gép hajtóművei is részben nyugati konstrukciók, a fly-by-wire rendszer teljes egészében az. Arról sincs adat, hogy változnának, javulnának-e a New repülési és üzemeltetési paraméterei, például hogy csökkenthető-e az üzemanyagfogyasztás.

Az első új orosz utasszállító a szovjet korszak óta<br>(fotók: Sukhoi International)

A gép „oroszosítása” egyfelől egybeesik a Putyin elnök által deklarált céllal a hazai technológia térnyerésére a gazdaság és a termelés minden területén, ezen belül a légiiparban is, másrészt konkrét válasz konkrét politikai helyzetre. Vagyis a tárca kiemeli, hogy az SSJ New elsősorban azokban az országokban remél új vásárlókat, amelyeket az USA és az EU szankciója súlyt. Az orosz sajtóban emlegetett fő üzemeltető Irán lehet, amely már 2018-ban negyven gép megvásárlására jelezte szándékát, de, mint azt orosz szakértők jelzik, a valóságos igény Irán részéről ennél jóval több. Mint ismeretes, valaha a Szuhojokra a már válságban lévő Malév is aláírt szándéknyilatkozatot, ami aztán nem vált üzletté.

Szerződéses megrendelés Irán felől sem történt, sőt, a tavalyi év első kétharmadában csak egyetlen gépet sikerült értékesíteni, miközben a gyártó Sukhoi Civil Aircraft nettó üzemi vesztesége két és félszeresére emelkedett. Az orosz társaságok jelenleg 102 példányt repültetnek, de ezek a gépek viszonylag keveset vannak a levegőben, elsősorban az alkatrész-ellátás bizonytalansága miatt. Az egyetlen európai üzemeltető, a CityJet kivonta a Szuhojokat a flottájából, a mexikói Interjet eladja a maga gépeit, az Aeroflot pedig késlelteti további tíz SSJ átvételét. Viszont hírek szerint komoly mennyiségben számítana a New-változatra az orosz állami lízing-cég, amely saját légitársaságot alapítana a Szuhojokkal és a fejlesztés alatt álló MC-21-esekkel.

Az Aeroflotnak is vannak gondjai a típussal

Ehhez képest bukkant fel a nemzetközi repülő sajtóban az a hír, hogy az egyik vezető európai diszkont légitársaság venne a típusból, sőt, a Norwegian elismerte, hogy folytat tárgyalásokat a gyártóval, de ennél több konkrétumot nem említett, annyit jelzett, hogy nincs még megállapodás. A hírt sokan a MAX-ok letiltásához kötik, ami a Norwegiant is sújtja, viszont azt is érdemes ehhez hozzátenni, hogy a diszkont társaság által használt 737-esek és a Szuhoj gépe nem egy kategória: a Boeingok a 150 feletti géposztályhoz tartoznak, a Szuhojok maximális kapacitása 100 körüli.

Ami viszont mégis érthetővé teszi az érdeklődést, az az, hogy a Norwegian is repül vagy tervez repülni olyan vonalakat, amelyeken az utazási igény alacsonyabb, tehát a 737-eseket nem lehet teljesen kihasználni, viszont az S100-asnak van olyan, megnövelt felszállósúlyú változata, amelynek a hatótávolsága nagyobb, mint általában a száz személyes regionális utasszállítóké. Ezeket a LR, Long Range Szuhojokat a Gazprom rendelte meg saját légitársasága számára, megerősített, wingletes szárnnyal,nagyobb kerozin-kapacitással.

Az első LR: ez felel meg a Norwegian új elképzeléseinek?

A Norwegian esetében két területet emlegetnek, ahol a társaság a jövőben terjeszkedne, az egyik Argentína, annak is a legdélebbi övezete, Ushuaia, a másik, talán meglepő, de egyes hírek szerint Szibéria lenne, amelynek jellegzetessége a lehetséges célállomások közötti nagy távolság, kevesebb utas – és a diszkont vállalkozások ritkasága… Vagyis valóban olyan hálózatokról lenne szó, amelyek kisebb kapacuitású, de nagyobb hatótávolságú gépekre építhetők.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!