Sikeresen lezárultak a tesztek az orosz regionális utasszállító két példányával, adja hírül a Russian Aviation. A programot a Zsukovszkij központban hajtották végre, a Sukhoi Civil Aircraft Company (SCAC) 95032 és a 95157 sorozatszámú gépeivel, ezek egyike a beszámoló szerint jegesedést szimuláló berendezéssel is fel volt szerelve a szárnyán.

Mint ismert, a különféle winglet-megoldásokat már elég hosszú ideje alkalmazzák a repülőgépgyártók. Ahogy egy korábbi szakértői írásunk szerzője fogalmaz: „Elsődleges céljuk a szárnyvégen kialakuló örvény energiájának részleges felhasználása, az ellenállás csökkentése. (...) A winglet egyrészt csökkenti a szárnyvégi örvény erősségét, másrészt (és talán ez a fontosabb) hasznosítja annak energiáját. A nyomáskiegyenlítődésre való törekvés miatt kialakuló szárnyfesztáv irányú áramlás hatásának következtében a wingleten kialakuló erőnek van egy kisebb, tolóerő irányú komponense. Fontos azonban megemlíteni, hogy a winglet (...) a szárny megerősítését és tömegének növekedését is eredményezi (...) Összességében a winglet sebesség-, illetve hatótávolság-növekedést eredményez, és csökkenti az üzemanyag-fogyasztást.”

(fotók: Sukhoi Civil Aircraft Company, SCAC)

A Szuhoj eredeti konstrukciója esetén talán azért nem alkalmazták a sokféle előnnyel járó szárnyvégmegoldások valamelyikét, mert az az eredetihez képest a szárnyszerkezet áttervezését, megerősödését tette volna szükségessé. Azonban most a cég mégis olyan megoldást kínál, amely nem csak az újonnan épített, hanem a korábban már forgalomba helyezett példányokra is felszerelhető, ehhez a kompozit kitteket az egyesült repülőgépgyártó konszern, az UAC voronyezsi központjában készítik.

A program során a gépek egyike külföldi bemutatókat is tartott, a 140 repülés során a wingleteket minden repülési stádiumban, valamennyi magassági és sebességtartományban, különböző állásszögek mellett kipróbálták, az eredmény: a fel- és leszálló tulajdonságok javulása, az üzemanyag-fogyasztás négy százalékos csökkenése.

A Szuhojokon alkalmazott winglet a viszonylag egyszerű formák egyike, ellentétben például az újabban gyártott (nemcsak MAX) 737-esekkel, nem megosztott, hanem csak egyrészes, viszonylag enyhe szögben emelkedik és nyilazott is a szárny belépőéléhez képest, leginkább talán az A330-340-esekéhez hasonlít.

A szablya-szárnyvég sikeres bevezetése fontos lépése az orosz repülőgépiparnak ahhoz képest, hogy a típussal kapcsolatban az elmúlt időszakban főképp negatív hírek láttak napvilágot. Az orosz kormány ipari és kereskedelmi minisztere a napokban egy tévéprogramban kijelentette, az Aeroflot egyik Szuhojának májusi balesete „nem befolyásolta a gép iránti keresletet” – ami annyiban igaz, hogy a típusra már korábban sem igazán akadt Oroszországon kívül új megrendelő. A frissebb hírek szerint a mexikói Interjet már mind a huszonkét gépét el szeretné adni, és az egyetlen nyugat-európai üzemeltető, az ír CityJet is leállította a maga példányait.

Ami magát a balesetet illeti, a szakmai, hatósági vizsgálat még korántsem fejeződött be, a miniszter a bűnügyi eljárásra hivatkozva állította, hogy a negyvenegy halálos áldozatot követelő eseménynek úgymond „nem repülésbiztonsági” okai voltak, hanem kizárólag „emberi tényezőkre” vezethetők vissza.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!