2006 óta kétévente rendezik meg a Közlekedési Kutatási Arénát (TRA), amely egy olyan többnapos konferencia és kiállítás, ahol a gyártók és felhasználók magas szintű képviselői nemcsak egymással társalognak, hanem találkozhatnak és közösen gondolkodhatnak a döntéshozókkal, hatóságokkal is. Úgy is mondhatjuk, Európában ez a legnagyobb közlekedéskutatási esemény. A rendezvényt a kezdetektől fogva támogatja az Európai Bizottság Közlekedési Igazgatósága (DG Mobility and Transport), valamint az éppen soros rendező ország prominens vállalatai, így az idén az Ausztriai Szövetségi Államvasút (ÖBB) vagy az osztrák közútkezelő (Asfinag). Nemzetek feletti támogatók is igyekszenek hírnevet szerezni maguknak a TRA támogatásával, ahogy az idén a BMW, AVL, Kapsch, Voestalpine, MAN, Volskwagen, Siemens és a Plasser & Theurer tette, különböző szinteken.

A TRA 2018 rendezvényen mintegy háromezer nemzetközi kutató, kutatással foglalkozó szakértő, felsővezető és politikus találkozott, hogy megvitassák a közlekedés és innováció aktuális kérdéseit. Az idei arénát az ausztriai közlekedési, innovációs és technológiai minisztérium szervezte a Bécsi Kiállítási Központban április 16–19. között, több más szervezettel karöltve. A konferencia elején elhangzott, hogy jelenleg nagyon sok területen áttöréseket ért el a tudomány (gondoljunk például az újrahasznosítható energiaforrásokra vagy az infokommunikációs fejlesztésekre), de az új vívmányokkal való együttéléshez fontos a társadalmi elfogadás, az új alkalmazások szabályozása.

A virtuális valóság egy lehetséges alkalmazása a közlekedésben? (fotók: traconference.eu)

A konferencián az európai közlekedési biztos és az osztrák közlekedési miniszter, valamint több más prominens személy egy nyilatkozatot is aláírt, amelyben sürgetik a közlekedésben dolgozó munkavállalók között a nők egyenjogúságát. Jelenleg ebben az iparágban az alkalmazottak mindössze huszonkét százaléka kerül ki a gyengébbik nem képviselői közül. A konferenciához társuló kiállításon kilencven cég mutatta be termékeit hétezer négyzetméter nagyságú kiállítási területen. Az idei rendezvény egyik kiemelt témája a start-up, azaz kezdő vállalkozások támogatása volt, de nagy figyelmet szenteltek a legifjabb generáció tájékoztatására, képzésére is.

A TRA 2018 második napja legfőképp a digitalizációnak volt szentelve. Az önvezető járművek megjelenése, a megosztott autók, az elektromos meghajtás elterjedése mind azt jelenti, hogy rendszerváltás következik be a közlekedésben. Ha jól tudjuk menedzselni ezt a változást, akkor mindenki nyertesként jöhet ki belőle (például légszennyezési, forgalmi vagy biztonsági téren), de ha nem jó oldalról közelítjük meg a lehetőségeket, akkor a maihoz képest is rosszabb közlekedési rendszert alkothatunk. Nem mindegy hát, hogyan készülünk fel a közlekedési szektor átalakulására. A változásokat, újdonságokat elemeznünk kell, meg kell értenünk, hogyan hatnak az új technológiák a rendszer egészére, és ennek megfelelő szabályozást kell létrehozni. Végeredményben a digitális funkciók és járművek határozzák meg, hogy milyen lesz a közlekedési rendszer, hogyan fogunk egyáltalán a helyváltoztatáshoz viszonyulni a jövőben.

A TRA 2018 konferencia alkalmából mutatták be a bécsi Liliputbahn hidrogénüzemű mozdonyát

A „közlekedésfejlesztési aréna” harmadik napja főleg az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentéséről szólt. Az EU tagországaiban a közlekedés egy olyan szektor, ahol a mai napig növekszik a széndioxid-, illetve szénmonoxid-kibocsátás, ami meggátolja az Uniót abban, hogy eleget tegyen a 2015-ös párizsi klímaegyezménynek. Ebben azt vállalták az aláírók, hogy a globális hőmérséklet hosszabb távon sem emelkedik a bázisévhez viszonyítva két foknál többet. A kőolaj-felhasználással szorosan összefüggésben lévő szén-monoxid-, szén-dioxid-kibocsátás csökkentése elemi érdeke a közlekedési szektornak, mert ennek hiányában a közlekedési ipar hanyatlására lehet hosszú távon számítani.

A konferencián számos előadás vonzotta az érdeklődőket, a párhuzamosan megrendezett kiállításon rengeteg új termék szerepelt

A rendezvény zárónapján a kutatási- és az innovációs stratégia kapott főszerepet. Többen is hangsúlyozták, hogy vannak új technológiák, valamint vannak kitűzött, de még el nem ért célok. Előbbieknek még nem ismerjük a hatásait, utóbbi eléréséhez további kutatás szükséges. Úgy tűnik, a résztvevők egyetértettek abban, hogy a folyamatos innováció mellett szükséges a rendszerszemlélet, a kutatási eredmények gyakorlati használatának minden szempontból történő előzetes vizsgálata, mielőtt széles körben használható termékeket nyernénk az új lehetőségek által. Ez a holisztikus szemlélet megnyugtató európai szemmel nézve, viszont csak remélni tudjuk, hogy más kontinenseket is követik a TRA 2018 résztvevőinek példáját!

A következő  hasonló esemény a TRA 2020 lesz, Helsinkiben. A finn szervezők szerint nagy hangsúlyt fektetnek majd az adatokra (lásd: Big Data) és a felhasználókra, tehát magára az emberre.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!