Tundra Star: osztrák gépek orosz repülőiskoláknak

iho   ·   2013.11.14. 10:00
DA40_Tundra_Star_01cim

Egyszerre ötven repülőgép átadása különleges esemény, még ha a gépek nem is túl nagyok. Jelentőségük azonban óriási, mert egy légiközlekedési nagyhatalom pilóta-utánpótlását szolgálják.

Az ötven DA40 Tundra Star osztrák–orosz együttműködésben épült, a Diamond Aircraft és az UWCA (Ural Works of Civil Aviation) együttműködésében, egyelőre osztrák gyártmányú fődarabok helyi összeszerelésével. A négyüléses konstrukció a nálunk is jól ismert kétüléses DA–20-as továbbfejlesztéseként eredetileg Diamond Star néven fut, az oroszokkal közösen épített változat lett a Tundra Star.

Átadásra sorakoznak a gépek Jekatyerinburgban<br>(fotók: Diamond)

A felhasználók az orosz föderáció állami repülőiskolái lesznek Szentpéterváron és Jekatyerinburgban, és már 2014 elején megkezdődik rajtuk a jövendő orosz pilótanemzedékek képzése.

Jellegzetessége a típusnak, hogy dízelmotorral működik, tehát olcsóbb üzemanyaggal üzemeltethető, mint a szokásos repülőbenzint igénylő iskolagépek. Ugyancsak fontos, hogy a gépeket megerősített futókkal és nagyobb kerekekkel felkészítették a szilárd burkolat nélküli pályák állandó használatára. Másrészt a motorját is felkészítették a nem túl kellemes időjárásra, tehát nagy hidegben is repülhetők a gépek.

A Tundra Star megerősített futót kapott

Mint arról az iho/repülés beszámolt, tavasszal a friedrichshafeni kisgépes szalonon már bemutatta az osztrák gyár nemcsak magát az ott DA–40 NG típusjelzéssel futó gépet, hanem a gépre épülő kiképzési rendszert is, amely az első repült órától ellátja az iskolát és a tanulókat is módszertani és oktatási segédanyagokkal. Az aprócska egymotoros nagy előnye, hogy a jövendő nagygépes pilóták előtt már most „nagyképernyős” műszerfal van, hasonló kialakítással, mint amilyen glass-cockpitekben majd a kész másodpilóták repülnek majd.

Da-40-esek az urali szerelőcsarnokban

Az átadáson ott volt az Orosz Föderáció ipari és kereskedelmi minisztere, aki elismerte, hogy Oroszországban jelenleg ennél jóval kevésbé modern gépeken zajlik a pilótaképzés. A Tundra Star létszáma egyébként 2017-re már kétszáz fölé nő Oroszországban, és a későbbiekben kibocsátják az első, teljes egészében Jekatyerinburgban készülő példányokat, tehát itt gyártják majd a kompozitszerkezetet, a motort és a műszerfalat is.

A tudósításokban nincs szó róla, de feltehető, hogy a kisgépes utáni fokozatra a Wiener Neustadtban működő Diamond Aircraft felajánlja a DA–42-es típusát is, amellyel megtörténhet a kétmotoros kiképzés.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek