A tűz hírügynökségi jelentések szerint a felső fedélzet első energiarekeszében keletkezett, és a lángok hegesztési biztonsági előírások megszegése miatt harapózhattak el mintegy hatszáz négyzetméteren. A dízelolaj és kábelek égése okozta sűrű füst akadályozza a tűzoltókat abban, hogy eljussanak a tűzfészekhez.

A sérültek többsége füstmérgezést kapott. Egyikük fejsérülést szenvedett, állapota súlyos. Egymásnak ellentmondó híradások szerint a baleset következtében két vagy három ember el is tűnhetett. A tűz kitörésekor mintegy négyszáz munkás tartózkodott a fedélzeten, mindannyiukat evakuálták.

Tűz ütött ki az egyetlen orosz repülőgép-hordozón, az Admiral Kuznyecovon (kép forrása: TASZSZ)

Nem ez az első baleset az Admiral Kuznyecov felújítása során: tavaly október végén Murmanszkban elsüllyedt a világ egyik legnagyobb, PD-50-es típusú úszódokkja, amelyben éppen a nehézcirkálót javították. A szerencsétlenségben négy ember megsérült, egynek pedig nyoma veszett. A hadihajó éppen távozott a dokkból, amikor áramkimaradás történt, és a svéd építésű PD-50-es ciszternái megteltek vízzel. A baleset idején mintegy hatvan munkás tartózkodott az úszódokkon. Öten közülük a vízbe estek, négyüket sikerült kimenteni. Ledőlt két toronydaru is, egyikük megrongálta a repülőgép-hordozó felszállópályáját.

A hajót 1985-ben bocsátották vízre, és 1990-ben állították hadrendbe. A hadihajó háromszázöt méter hosszú, repülőfedélzetének szélessége hetvenkét méter, teljes vízkiszorítása ötvenkilencezer tonna. A járművet Granyit típusú manőverező robotrepülőgépekkel fegyverezték fel, amelyeket tizenkét, a hajó orr-részében, a fedélzet alatt található indítóállásról lőnek ki.

A hajó harminc MiG-29K/KUB és Szu-33-as típusú harci repülőgép, továbbá Ka-52K típusú csapásmérő, valamint Ka-27 és Ka-29 tengeralattjáró-elhárító helikopterek szállítására alkalmas. A nyugati szaksajtó által elavultnak tartott Admiral Kuznyecov részt vett a szíriai hadműveletben, ahol két repülőgépet, egy MiG-29-est és egy Sz-33-ast veszített a fedélzeti fékezőrendszer meghibásodása miatt.

A hordozó 2017-ben elkezdett, és a tervek szerint legalább 2020-ig tartó felújítása negyvenmilliárd rubelbe, vagyis 187 milliárd forintba kerül. A hajó összes elektromechanikus berendezését átszerelik, beleértve a hajtóművet is. Korszerűsítik az Admiral Kuznyecov légierőt kiszolgáló rendszerét is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!