Repül a magyar légierőben is használt svéd harci gép új, erősen továbbfejlesztett változatának második prototípusa. A gyártó közleménye szerint a 39-9 számú Gripen E tesztrepülőgép hétfőn délelőtt 9.50-kor szállt fel a Saab linköpingi repteréről. A gépet Robin Nordlander tesztpilóta vezette.

A 33 perces repülés során a pilóta számtalan műveletet végrehajtott, hogy „hitelesítse a repülés jellegzetességeit” és a különböző teszt kritériumokat, például a szoftvert, az életvédő támogató és rádió rendszereket, hangzik a közlemény. A teszt program következő fázisában a Gripen 39-9 taktikai rendszerét és szenzorait fogják kipróbálni.

Start Linköpingben

„Néhányan azt gondolják, hogy tesztpilótaként dolgozni a világon a legérdekesebb feladat és igazuk is van” - idézi a gyártó anyaga a Saab kísérleti tesztpilótáját. „Gripen E-vel repülni azonban még az első tesztrepülés alkalmával is egyszerű feladat. A repülés könnyed élményt nyújtott és megtiszteltetés volt a 39-9 jelű gépet vezetni. Alig várom, hogy újra a levegőbe emelkedjek vele és tesztelhessem az új rendszereket” - mondta Robin Nordlander.

A második példány felszállását a program jelentős állomásaként értékeli a gyártó. Mindemellett a fejlesztás láthatóan nem megy túlságosan gyorsan, az első prototípus-példányt 2016-ban már bemutatták a nemzetközi sajtónak, de az E első repülése csak vagy egy évvel később, tavaly júniusban történt meg, az első és a második között eltelt több mint egy év pedig annak lehet a jele, hogy azért a legelsőhöz képest szükséges volt módosítani a gépen.

Mint ahogy az E is jelentősen módosult az eredetinek tekinthető és nálunk is repülő C és a kétüléses D variánshoz képest. A gép méretei is változtak, méghozzá annak érdekében, hogy az új Griff több kerozint tankolhasson, a „trükk”, hogy a futót áthelyezték a törzsből a szárny belső részére, így a törzsben komoly hely szabadult fel a tartályoknak. A betölthető üzemanyag mennyisége negyven százalékkal nőtt, így jelentősen nőtt a hatótávolság is.

Nagyobb a fesztávolság is, tízre emelkedett a felfüggesztési pontok száma, a Super Hornetekben használt GE F414-es hajtómű a földközeli sebességet is alaposan megnövelte, és lehetővé tette az úgynevezett szupercirkálást, a hangsebességnél gyorsabb repülést utánégető használata nélkül. És persze a rengeteg újdonság a gép „bőre alatt”: AESA radar, új digitális adatátviteli rendszer, ami rádióforgalmazás nélkül is lehetővé teszi a harci alakzat gépei között az információk megosztását. Új a műszerfal és sok más berendezés is.

A tavaly előtti bemutató

Tavaly még 2019-es szolgálatba állításról szólt a Saab kommunikációja, most a második gép repülése kapcsán nem említettek konkrét időpontot, a jövő évi első átadás nem lehetetlen, de nem is biztos. A svédek hatvan, a brazilok első hullámban 39 gépre tartanak igényt, ugyanakkor áttételesen, de a fejlesztés érinthet más Gripen-üzemeltetőket, talán a magyarokat is. Amint erről tavaly is írtunk, a honvédség vezetése részéről említették egy második kecskeméti Gripen-század felállítását, amire esetleg az adna esélyt, hogy a svédek az E-változat beállításával feleslegessé váló C/D gépekből ajánlhatnak fel valamilyen - akár további lízing - formájában újabb tizenkét példányt a magyaroknak. Amihez persze, tegyük hozzá, földi kiszolgáló és repülőszemélyzet is szükséges kellő számban.

Szép gyári fotó az első E-ről

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!