2013-ban ígérte az Orbán-kabinet, hogy 170 milliárd forintos büdzséből a honvédség, a rendőrség, katasztrófavédelem és a mentők forgószárnyas igényét, közös helikoptertender kiírásával elégíti ki. Szakemberek már ekkor meglepődtek, hiszen más-más műszaki tulajdonsággal kell rendelkeznie egy közepes szállító helikopternek, egy mentőhelikopternek, vagy egy a rendőrségi, járőr, esetleges kisebb létszámú kommandót szállító forgószárnyasnak, nem is beszélve a harci helikopterekről.

Később egy helyett már két típusról, egy kisebb, felfegyverzett változatban is használható járőr- illetve mentőgépről, valamint egy nagyobb méretű közepes szállító helikopterről esett szó a kormányoldalról. A bevethető katonai helikopterek száma azonban egyre csökkent, és a mentőknél is problémák adódtak az Európai Unió rendelkezései miatt az egyhajtóműves helikopterek üzemeltetésével. Ugyanez a probléma a rendőrségnél is fennáll, azonban ott vállalja Magyarország, hogy nem áll át a kéthajtóműves típusra, hanem maradnak a régi, agyonhasznált Hughes MD-500 és Mi-2 forgószárnyasok.

A Honvédség, miután az előző években egy orosz cég által megnyert közbeszerzés után, a partner hibájából megszűnt a nagyjavítás-karbantartási tevékenység, a SOLAR Kft.-n keresztül szerzett be 2015. áprilisában három polgári lajstromjelzésű, öreg, nagyjavított Mi-8T helikoptert. Ez azonban nem oldotta meg a helyzetet.

Részletek a kiírásból

Az ajánlatkérő által a szerződéshez rendelt elnevezés: Vállalkozási szerződés „Mi-17 típusú helikopterek ipari nagyjavítása” tárgyban.
Szolgáltatási kategória száma: 1
Karbantartási és javítási szolgáltatások
A teljesítés helye: Vállalkozó telephelye
A szerződés vagy a beszerzés(ek) rövid meghatározása: Mi-17 típusú helikopterek ipari nagyjavítása
Teljes mennyiség: öt Mi-17 típusú helikopter ipari nagyjavítás

A Honvédelmi Minisztérium hivatalos kommunikációja szerint elegendő helikopter áll a feladatok elvégzésére, de a valóságban a nagy dunai árvíz során néhány bevetett katonai helikopter nem is emelkedhetett volna a levegőbe, ha nem rendelték el volna az illetékesek. A Mi-24 harci helikoptereket sem vonták még ki rendeletileg a hadrendből, és a rendszerből, csak éppen 2013 óta nem repülnek, és például fegyverzetükből selejtezték a páncéltörő rakétákat és azok dokumentumait.

Sokan Orbán Viktor moszkvai tárgyalásaitól remélték, hogy Oroszországból rendelünk katonai helikoptereket, korábban orosz források állították, a magyar miniszterelnök az orosz elnökkel maximum harminc forgószárnyas beszerzéséről ír majd alá megállapodást. Igaz, erre az uniós fegyverembargó miatt nincs lehetőség, hacsak a jogászok csűr-csavarintásával kettős, vagy polgári használatú Mi-8/Mi-17 típusú helikopterek beszerzésével nem kerülték meg a büntetőintézkedéseket. A látogatás nyilvánosságra hozott témái között helikopter-ügyek nem szerepeltek.

A Honvédelmi Minisztérium azonban a nyilvánvaló időhúzás után most lépésre szánt el magát, és a tavaly nyári Mi-8 és Mi-17 helikopterek 2015–17 évi fenntartásáról Specimpex Kft.-vel kötött 570 milliós szerződést követően, a múlt héten öt Mi-17 helikopter ipari nagyjavítására írtak ki milliárdos értékű közbeszerzést. Ilyen nagyjavítás után nyolc naptári év, vagy 2000 repült óra üzemidőre kapnak engedélyt az orosz típusra, amelynek javítását már több uniós ország is képes elvégezni.

A légimentőktől kivont két egymotoros Ecureuil forgószárnyas szintén honvédségi állományba kerül, kiképző és futárhelikopter feladatkörre.

Ezek a jelek azt mutatják, a 2013-as miniszterelnöki ígéret, amely 12–18 új, korszerű, nyugati helikopter beszerzéséről szólt, csöndben törölve lett, akárcsak az orosz relációs beszerzés: hazánk jelenlegi technikája lesz ismételten nagyjavítva. Ez nem szomorú dolog, csak az a probléma, hogy 2010 és 2016 között elveszett képességeket kell újrapótolni, és közben kiváló hajózók és műszakiak hagyták el a honvédséget, mert ezeket a nagyjavításokat már hat éve is ki lehetett volna írni.

Mindenestre, amennyiben a nagyjavítások kész lesznek, akkor öt Mi-17, és legalább öt Mi-8T helikopter valamint két francia AS-350 könnyűhelikopter lesz a honvédség állományában, ami szállító és katasztrófavédelmi feladatokra minimálisan elegendő, a Mi-24 harci helikopterek sorsáról, esetleges pótlásáráról, pedig továbbra is mély hallgatás a válasz.

A magyar kormányzat egyébként az egyetlen a visegrádi négyek között, valamint a NATO keleti szárnyán, amely a hadseregének helikopteres képességet, korszerű nyugati szállító és harci/felfegyverzett forgószárnyasok helyett, nagyjavított orosz Mi-8T és Mi-17 típusokkal kívánja biztosítani. A lengyelek jelenleg váltanak az Airbus Helicoptersről a Sikorskyra, Szlovákia is Black Hawkokat vesz jutányos áron, és hasonló döntést fontolgatnak a csehek is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!