A terminál homlokzati látványterve

Zajlik már az építkezés, a bővítés, a modernizáció: a nagy sporteseménytől függetlenül Moszkva legjelentősebb légikikötője 2026-ra már évi nyolcvan milliónyi utassal számol, vagyis a jövő évi vb-től függetlenül is fontosak a fejlesztések. A nemrég tartott bejáráson az újságírók már láthatták az új terminál alapvonalait, amely az északi terminálkomplexum részeként nem egyszerűen plusz kapacitást, évi húszmillió utast jelent, hanem igazából átveszi majd a főterminál szerepét, 114 ezer négyzetméteren, automata poggyászrendszerrel, 2500 kocsira méretezett parkolóval. A költségek meghaladják a 300 millió dollárt.

Az építkezés a jelenlegi pályáktól északra zajlik

Ami ugyancsak fontos, a terminálok közötti forgalmat két, a pályák alatt húzódó, egyenként csaknem két kilométeres alagúttal gyorsítják majd a reptér déli és északi része között, az egyiken az utasok közlekednek, a másikon a poggyászok. Az átkelés ideje az automata földalatti vasúton mindössze öt perc lesz, ezzel a minimális transzferidő 50 percre csökkenthető. Az egyik alagút építésével most már hatszáz méter fölött tartanak, még az idén befejezik mindkettőt, ez a rendszer önmagában 245 millió dollárba kerül.

Lesz új cargoközpont is

Új, 47 ezer négyzetméteres cargoközpont is épül, de ami talán a legjelentősebb beruházás: a 3200 méter hosszú, hatvan méter széles harmadik pálya a jelenlegi párhuzamos pályáktól északnyugatra eltolva. Szinte valamennyi jelenleg használatos repülőgép fogadására alkalmas, szövetségi beruházásban készül, az új pályával az óránkénti fel- és leszállások száma kilencvenre nő.

A Google Earth műholdképén északnyugatra már kivehetők a hármas pálya körvonalai, jó hosszú lesz a gurulóút felé...

Zajlik az építkezés a másik nagy moszkvai reptéren is: Domogyedovó meglévő terminálját bővítik egy új mólókomplexummal gyakorlatilag a duplájára, ez azt jelenti, hogy a légikikötő évi kapacitása 45 millió utasra nő, összesen tizenkilenc utashíd készül, lesz köztük több kétszintes, A380-asok kiszolgálására alkalmas állóhely. Az új komplexum egy időben 12–16 gépet fogadhat, jelen pillanatban ez a reptér az egyetlen, ahová az óriásgépek  rendszeresen repülnek, naponta kétszer az Emirates színeiben.

Ilyen lesz Domogyedovó mólója, előtérben a kétszintes utashidak a legnagyobb gépeknek

Domogyedovó csak 1992 óta nemzetközi repülőtér, de azóta szinte egyfolytában fejlesztik. Jelenleg 186 célállomásra repülnek innen a légitársaságok, közülük 74 olyan desztináció, ahová csak innen juthat el légi úton az utas Moszkvából. A fejlesztéssel egyetlen hatalmas, 500 ezer négyzetméteres térben mozoghatnak az érkező és induló utasok.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!