A svájci vasúti járműgyártó ünnepélyes keretek között, Doris Leuthard szövetségi elnök, mint díszvendég jelenlétében mutatta be csupán két és fél éves fejlesztési és gyártásidő után az első Girunót – immár kerekeken. Az új Gotthard-vonattal, ami a kényelemre és az utasbarát-kialakításra koncentrálva fejlesztettek ki, indul az engedélyezési eljárás Svájc, Németország, Ausztria és Olaszország vasútjaira.

2019 végétől a Giruno rendszeresen közlekedik majd a világ leghosszabb vasúti alagútjában, összekötve Milánót Zürichhel és Bázellel, később akár Frankfurt am Mainnal is. A Stadlernek összesen huszonkilenc tizenegyrészes alacsonypadlós vonatot kell építenie, a szerződés további 92 darabos beszerzési opciót is érint.

A svájci szövetségi vasút 2015 októberében rendelt meg a Stadlertől huszonkilenc nagysebességű motorvonatot a 2019-ben elkészülő Gotthard-bázisalagúttal összefüggésben. Alig két évvel a szerződés aláírása után, 2016 szeptemberében már a világ legnagyobb vasúti járművásárán, a berlini InnoTranson mutatták be az első, egyelőre ötrészes szerelvényvariációt. Most pedig kigördült a gyártócsarnokból a teljes, tizenegyrészes vonat, indulhat a nemzetközi engedélyezési eljárás.

A Roll-out egyike a legfontosabb mérföldköveknek egy vasúti jármű kifejlesztése és forgalomba állítása során, ennek megfelelően az ilyen alkalmakat e szakmában fényes ünnepségekkel körítik. A Giruno bemutatkozása Bussnangban ötszáz, a politikai és gazdasági elitet reprezentáló vendég előtt zajlott le. Miután Doris Leuthard a múlt évben a Gotthard-bázisalagutat megnyitotta, most annak a vonatnak a bemutatásán vett részt, amelyik ebben az alagútban fog közlekedni. – A Giruno ugyanúgy új léptéket jelent a vasúti közlekedés számára, ahogy a bázisalagút Svájcnak – mondta az elnöknő Bussnangban. – Erre mindnyájan büszkék lehetünk! Gratulálok a teljesítményükhöz és a hetvenöt éves jubileumhoz!

A Giruno Berlinben, az InnoTranson, 2016-ban (forrás: SBB)

Andreas Meyer, az SBB vezérigazgatója sem fukarkodott a dicsérettel: – A megbízható szállítók, mint a Stadler, az SBB számára az alapot jelentik ahhoz, hogy a vasút erősségei előtérbe kerüljenek: egyszerűség, gyorsaság, torlódásmentesség, személyesség és hálózatosság. A Giruno az SBB és a Stadler jelenlegi legfontosabb projektje. Az ilyen járművek jelentik az alapot a modern és versenyképes vasúthoz. Általuk a nemzetközi forgalomban fokozódik a versenyképességünk. Aki a Girunóban utazik, az Svájc és Olaszország kötött kétségtelenül a legkomfortosabb módon utazik!

Peter Spuhler a Stadlertől kihangsúlyozta, hogy különös és szerencsés egybeesés a cégjubileum és az új jármű fejlesztése. Kiemelte, hogy a Giruno az első nagysebességű és egyben alacsonypadlós, nagyszériás motorvonat a világon, egyben ez az első vonat, mely a svájci akadálymentesítési előírásoknak teljes mértékben eleget tesz.

A Giruno a már a Flirt-szériánál bevált technológiákat és összetevőket ötvözi a Gotthard-bázisalagút üzemeltetési követelményeivel. Mind az 55, mind a 76 centiméter magas peronokról akadálymentes a bejutás, a járművek teljesítik az alagúti üzem speciális nyomásállódási és klimatizálási előírásait, a hő- és hangszigetelésben egyenesen forradalmian új megoldásokat alkalmaztak.

A leendő utasokat a belső térben egy világos, tágas, modern világítási koncepciót felmutató enteriőr várja, amelyben külön gondoltak a hosszú és unalmas alagúti szakaszokra: 3G és 4G-s wifi, minden ülőhelyen konnektor és teszi kényelmesebbé az utazást, a mellékhelyiségek nemek szerint szétválasztottak, külön akadálymentes WC-vel. A 202 méter hosszú vonatban 117 első- és 288 másodosztályú hely van, a vonaton kerékpárok is szállíthatók.

Hosszú, fehér kígyó, tizenegy kocsival

A Giruno a TSI-Highspeed szerinti igazolásokkal rendelkezik és megfelel az ütközésbiztonságra vonatkozó szabványoknak is. A Roll-out után a vonat Bécsbe megy, ahol klíma- és szélcsatorna-teszteknek vetik alá. A jármű elérheti a kétszázötvenes tempót, meghajtásáról négy meghajtott forgóváz gondoskodik, két-két hajtott tengellyel. A kerékfelületen mért legnagyobb teljesítmény hatezer kilowatt. Egy vonat négy áramszedővel rendelkezik, igény esetén két vonat kapcsolható össze.

A most céges jubileumot ünneplő vállalkozást Ernst Stadler 1942-ben alapította Zürichben, mozdonyok tervezésére és gyártására. 1962-ben a thurgaui Bussnangba települtek át, ahol megépült a ma is üzemelő irányítórészleg. Az alapító halála után második felesége, Irma Stadler vezette a céget. A jelenlegi tulajdonos, Peter Spuhler 1987-ben lett alkalmazott, majd két év után banki kölcsönből megvette az akkor évi négy és fél millió svájci frankos forgalmat lebonyolító és tizennyolc munkatársat foglalkoztató vállalkozást.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!