A japán Jokohamát a lengyel Wrocław-val összekötő teherszállítmányokat az orosz RZD Logistics és a Fesco Transport Group (Far Eastern Shipping Company, Fesco) üzemelteti. A transz-szibériai földnyelven keresztül haladó első, nem veszélyes vegyipari termékeket tartalmazó teszt-szállítmányt május 23-án indították útnak a felkelő nap országából, a konténer várhatóan június közepén érkezhet meg Lengyelországba. A multimodális szállítási mód tengeri fuvarozást is magába foglal: a konténerek a jokohamai kikötőből hajón jutnak el a vlagyivosztoki kikötőbe, ahol aztán felrakják azokat a transzszibériai vasútvonalon haladó tehervonatokra. Ez a módszer igencsak versenyképes alternatívát kínál: az eddigi, a Szuezi-csatornán keresztül haladó tengeri szállítás negyvenöt napig tart, míg a rövid tengeri utat is tartalmazó vasúti fuvar teljes szállítási ideje körülbelül tizenkilenc nap.

Az RZD Logistics és a FESCO együttműködésében a japán Jokohama és a lengyelországi Wroclaw között indult el multimodális teherfuvarozási lehetőség (illusztráció: Pluton Logistics)

A Fesco és az RZD Logistics együttműködése során előbbi a tengeri szállításért, a kikötői árukezelésért és a konténerek biztosításáért felel, míg az orosz fél a vasúti szállítást szervezi. A multimodális szolgáltatás várhatóan júniustól lesz elérhető a megrendelők számára. A következő lépés az ellenkező irányú, vagyis a Japánba tartó fuvar megszervezése.

Az RZSD az elmúlt öt év során több mint ötmilliárd dollárt, vagyis körülbelül 1500 milliárd forintot fektetett a kelet-oroszországi vasútvonalak fejlesztésébe. Ez alatt az idő alatt a transzszibériai vasútvonalon haladó fuvarok mennyisége több mint az egyharmadával emelkedett. A vasúttársaság rengeteg lehetőséget lát a japánokkal való együttműködésben, amihez már korszerűsített infrastruktúra áll rendelkezésre. Az RZSD Indiával, Kínával, Vietnámmal és Dél-Koreával kapcsolatot teremtő nemzetközi szállítási korridorvonalakon való tapasztalata azt mutatja, hogy egy modern fuvarozónak a szállítási idő meggyorsítására és szervezett multimodális láncok kiépítésére van alapvetően igénye. A japán és európai vállalkozások igényeinek szinergiája az RZSD, az RZD Logistics és a Fesco árufuvarozási lehetőségeinek kombinációjával hozta létre a transz-szibériai földnyelv használatát.

A Japán és Európa közötti árufuvarozás szinte kizárólag tengeren, a Szuezi-csatornán keresztül zajlik, elsősorban a szárazföldi szállítási eljárások bonyolultsága, valamint az információk szűkössége miatt. Tavaly augusztusban azonban a japán és az orosz kormányok bejelentették, hogy állandó vasúti kapcsolatot terveznek létrehozni, előkészítve az utat a területi viták megoldására. Az RZSD és a japán közlekedési minisztérium elkötelezett a japán termékek multimodális, a kelet-oroszországi kikötőket és a Moszkvát Vlagyivosztokkal összekötő transzszibériai vasutat használó fuvarozásának növelésében. Moszkvától nyugat felé ráadásul számos szállítási útvonal elérhető.

A Fesco adatai szerint Japán és Európa között évente hárommillió TEU (vagyis húsz láb hosszú konténer) áru fordul meg – jelenti a Rail Freight.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!