Ez az ősz a jelek szerint a csődös európai légitársaságok évadja: az Air Berlin és az Alitalia mellé hétfőre virradóra felsorakozott a Monarch, de a kontinens keleti fertályáról is érkeznek hasonló hírek. Igaz, a VIM nevű orosz légitársaság haldoklása már korábban megkezdődött.

Most pedig nyilvánosságra hozták, október 15-éig működhet a légitársaság, akkor döntenek a további sorsáról, de nem valószínű, hogy megmenekülne a teljes bukástól, ez szűrhető le az elmúlt napok történéseiből. Csalás vádjával őrizetbe vették a VIM két fő vezetőjét, miközben a tulajdonos Rasid Mursekajev nem tartózkodik Oroszországban. Ugyancsak fenyegető fejlemény a társaság két gépének lefoglalása külföldi reptereken.

A VIM 2002-ben alakult, a neve az alapító tulajdonos Viktor Ivanovics Merkulov nevének kezdőbetűiből állt össze, eleinte orosz típusokkal és kezdetben inkább teherszállítással foglalkozott, majd később alakult ki a jelenlegi, részben menetrend szerinti, részben üdülőhelyi charterjáratokra alapuló profilja.

A jelenlegi flotta elég szépszámú, de nagyon vegyes: négy A319-es, egy A330-200, két B-757-200, egy B-757-300ER, egy 767-es és a friss adatbázis szerint összesen tizenkét kétszázas és háromszázas 777-es: érdekes, hogy a tripla heteseket tavaly augusztus óta szerezték be, valamennyi viszonylag koros, használt példány, de mutatja a társaság erős kiköltekezését. Egy 777-es jelenleg zarándokokat szállít a Közel-Keleten, egy a törökországi Antalya, egy másik 777-es pedig a belgiumi Liege repülőterén került zár alá, mert a légitársaság nem tudott fizetni, illetve tartozott a kerozinért.

A kintragadt utasokat más orosz légitársaságok szállítják haza, korábbi jelentések szerint az orosz légügyi hatóság az Aeroflotot bízta meg állami vállalatként a VIM kisegítésére, de a felügyelő-bizottság ilyen döntésről az ülése után nem adott információt. Öt gépet a felhalmozott adósságok ellenére az október 15-i határidőig Domogyedovó visszaadott a VIM-nek, hogy a menetrend szerinti repüléseket addig teljesítse. A valószínű teljes leállás után az utasok a jegyárak visszatérítésére számíthatnak, de arra nem, hogy elviszik őket más társaságok.

A VIM vezetőit az ügyészek azért tartóztatták le, mert folytatták a jegyek eladását azután is, hogy világossá vált, fel kell függeszteni az üzemeltetést. Csak az utasok kompenzálására mintegy 200 millió rubelt kell fordítani, hatvan millió rubelre rúg az alkalmazottak június óta ki nem fizetett bére, a teljes tartozás összege hétmilliárd rubel, hat bank kontójára.

A jelentések szerint a 2016-os mérleg még nem mutatott súlyos hiányt, de a hatóságok idén júniusban már tisztában voltak azzal, hogy a cég bukás előtt áll. Szeptemberben a VIM tulajdonosa hiába kért támogatást a Szövetségi Légiközlekedési Ügynökségtől. Ekkor jelentette be, el akarja adni a társaságát. Vevő természetesen nem jelentkezett, mert az addigra nyilvánossá vált tartozási összeg mindenkit elriasztott, annak ellenére, hogy a vételár épp nem lett volna magas, Mursekajev egész pontosan egy rubelért adta volna el a VIM Airt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!