A járványhelyzettel kapcsolatos veszélyhelyzeti intézkedések következtében a MÁV-Start belföldi utasforgalma március 15. és május 15. között körülbelül hetven százalékkal maradt el a tavalyi év azonos időszakának teljesítményétől, a nemzetközi forgalom pedig minimálisra csökkent. Egyelőre bizonytalan, mikorra közelíti meg az utasszám a koronavírus-járvány előtti időszakban mért adatokat.

A korlátozások fokozatos feloldása, a védekezés új szakasza lehetővé teszi a vonat- és buszközlekedés újjászervezését. Az ideiglenes járványügyi menetrendek kialakítása során figyelembe veszik az utazóközönség változó igényeit: az országos fővonalakon a vasút biztosít gyorsabb és versenyképesebb eljutást, ehhez igazodva az autóbusz-hálózat térségi ráhordó szerepe növekszik. A vasúti fővonalakon elvégzett vagy jelenleg is zajló, több mint ezermilliárd forintos fejlesztéseknek köszönhetően a párhuzamosan futó távolsági buszjáratok pedig több viszonylaton csökkenthetők, megszüntethetők.

(illusztrációk: Vörös Attila)

Eközben június 6-ától egyes vonalszakaszokon a járatok egy része helyett pótlóbuszok szállítják az utasokat, bizonyos viszonylatokon pedig a párhuzamos utakon közlekedő helyközi buszjáratokkal lehet majd utazni. Az utasok kiszolgálását az autóbuszok a korábbival megegyező vagy jobb színvonalon biztosítják. Az előírt védőtávolság a buszokon is betartható, hiszen a viszonylatokon közlekedő vonatok átlagos utasforgalma nem éri el a tíz főt, tizenegy vonal esetében pedig legfeljebb két fő.

A regionális közlekedésben alkalmazott ideiglenes járványügyi menetrend az összes vasúti utas négy százalékát érinti.

Az ideiglenes járványügyi menetrendek bevezetése lehetőséget teremt arra, hogy a felszabaduló vasúti jármű- és állományi kapacitásokat a MÁV a fővonali közlekedésre csoportosítsa át. A regionális közösségi közlekedés egységes menetrendjének kialakítása mellett a későbbiekben bevezethető az egységes és átjárható jegyértékesítési rendszer is.

A járványügyi menetrendi változásokkal érintett vasútvonalak:

Június 6-ától naponta egy vonatpár közlekedik, a többi járat helyett pótlóbuszok járnak a következő szakaszokon:

  • Nagyatád–Somogyszob (38-as vasútvonal),
  • Villány–Mohács (66-os vasútvonal),
  • Balassagyarmat–Ipolytarnóc (78-as vasútvonal),
  • Vámosgyörk–Gyöngyös (85-ös vasútvonal),
  • Nyékládháza–Tiszaújváros (89-es vasútvonal),
  • Kál-Kápolna–Kisújszállás (102-es vasútvonal),
  • Fehérgyarmat–Zajta (113-as vasútvonal).

Naponta egy vonatpár közlekedik június 6-ától, a többi vonat utasai a vasúttal párhuzamos útvonalon közlekedő helyközi buszjáratokkal utazhatnak:

  • Komárom–Esztergom (4-es vasútvonal),
  • Székesfehérvár–Komárom (5-ös vasútvonal),
  • Székesfehérvár–Sárbogárd (45-ös vasútvonal),
  • Godisa–Komló (47-es vasútvonal),
  • Abaújszántó–Hidasnémeti (98-as vasútvonal),
  • Karcag–Tiszafüred (103-as vasútvonal),
  • Nyíregyháza-Nyírbátor (113-as vasútvonal),
  • Mátészalka–Csenger (114-es vasútvonal),
  • Mezőhegyes–Újszeged (121-es vasútvonal),
  • Mezőhegyes–Battonya (125-ös vasútvonal),
  • Szentes–Orosháza (147-es vasútvonal).

Naponta két vonatpár közlekedik, a többi járat helyett pótlóbuszok járnak a következő szakaszokon június 6-ától:

  • Gyékényes–Barcs (60-as vasútvonal),
  • Mátészalka–Záhony (111-es vasútvonal),
  • Nyíregyháza–Vásárosnamény (116-os vasútvonal),
  • Szarvas–Mezőhegyes (125-ös vasútvonal),
  • Szeghalom–Gyoma (127-es vasútvonal),
  • Szeghalom–Püspökladány (128-as vasútvonal),
  • Kötegyán–Szeghalom (128-as vasútvonal),
  • Szentes–Hódmezővásárhely (130-as vasútvonal),
  • Lakitelek–Szolnok (145-ös vasútvonal),
  • Kiskunfélegyháza–Szentes (147-es vasútvonal).

További változások:

  • Szombathely–Nagykanizsa között három vonatpár esetében másik szerelvénybe kell átszállni Zalaszentiván állomáson (17-es vasútvonal).
  • Zalaegerszeg–Bajánsenye között valamennyi személyvonat helyett pótlóbuszok közlekednek (25-ös vasútvonal).
  • A Kisbárapáti–Tab–Siófok szakaszon egyes vonatok rövidebb útvonalon közlekednek, több járat helyett pótlóbuszok indulnak (35-ös vasútvonal).
  • Dunaújváros–Rétszilas–Simontornya/Cece között naponta három vonatpár közlekedik, két vonatpár utasait Dunaújváros–Cece–Simontornya között viszik pótlóbuszok (43-as vasútvonal).
  • Nagyoroszi és Balassagyarmat között négy vonatpár marad, a többi vonat utasainak pótlóbuszon utazhatnak ezen a szakaszon (75-ös vasútvonal).
  • A Vámosgyörk–Újszász–Szolnok vonalon négy vonat helyett jár pótlóbusz Újszász és Jászapáti között (86-os vasútvonal).
  • A Debrecen–Tiszalök vonalon négy vonatpár jár naponta, pénteken és szombaton további egy, vasárnap további két vonattal kiegészülve. A többi vonat helyett pótlóbusz közlekedik (109-es vasútvonal).
  • Lakitelekről–Kunszentmártonba napi egy, ellenkező irányba napi két vonat közlekedik. A vasútvonal Lakitelek–Kiskunfélegyháza szakaszán Lakitelek irányába napi két vonat, Kiskunfélegyháza felé napi három vonat, a szakaszon a többi vonat helyett pótlóbusz közlekedik (146-os vasútvonal).

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!