Kolumbia vasúthálózatának túlnyomó része keskeny nyomközzel épült ki. A 914 milliméteres nyomközű vonalaknak napjainkra csak egy része maradt használható. A mutató hamarosan jelentősen javul, mivel két vonalat felújítanak. A 750 kilométer hosszú Santa Marta–La Dorada vonalnak jelenleg csak az északi szakaszán van forgalom: Santa Marta karib-tengeri kikötője és Chiriguaná között évente harmincmillió tonna szenet szállítanak. A tervek szerint 2015 nyarára a vonal hosszabb, alsó, Chiriguanától az ország középső részén található La Dorada felé vezető része, valamint a főváros Bogotát és az attól háromszáz kilométer távolságra fekvő Belencitót összekötő vonal is újra megnyílhat a teherszállítás előtt, vasúton is összekapcsolva a közel ötszáz éve a spanyolok által alapított kikötőt az ország belső részeivel.

A két vonalon még az 1980-as években állították le a közlekedést. Az összesen százmillió dollár értékű felújításhoz Kolumbia kormánya biztosít pénzt. A vezetés azért is érdekelt a vonalak rehabilitációjában, mivel a dél-amerikai ország amúgy sem jó állapotban levő közútjait erősen túlterhelik a nehéz teherautók, a két vonal újranyitásával pedig valamelyest tehermentesíteni lehetne a könyék útjait. A felújításra és infrastruktúra-kezelésre kiírt pályázaton nyertes helyi vállalkozók hamarosan neki is láthatnak a munkálatoknak, amik várhatóan másfél-két évig zajlanak majd.

A Holdtrade Atlantico, a keskeny nyomközű vasutakra specializálódott brit Holdtrade tehervasút-társaság és az amerikai Iowa Pacific Holdings közös vállalkozása már két éve keresi a potenciális szállítókat. A Holdtrade 47 millió fontos segítséget kapott az Egyesült Királyság közlekedési minisztériumától, miután Nick Clegg brit miniszterelnök-helyettes látogatást tett Bogotában február elején. A Holdtrade Atlanticónál számos potenciális megrendelő jelezte, hogy igénybe venné a szállítási lehetőséget, így várhatóan hónapokon belül meg is kaphatja a működési engedélyt a cég.

A két felújítandó vasútvonal részben tehermentesíti a környék közútjait<br>(forrás: Railway Gazette)

A két vonalon a tehervonatok nyílt hozzáférésű rendszerben, kereskedelmi feltételek mellett, fuvarozói megrendelések alapján fognak közlekedni. Várhatóan főként szenet, olajat, gabonát, valamint mezőgazdasági termékeket szállítanak majd a Santa Marta-i kikötőbe exportálás céljából, onnan pedig különböző importárukat.

Mivel a jelenleg szénszállításra használt gördülőállomány napjainkra annyira rossz állapotba került, hogy felújításuk gazdaságtalan lenne, ezért új mozdonyokra és teherkocsikra is szükség van. A Holdtrade Atlantico több megrendelője is úgy döntött, hozzájárul a beszerzéshez szükséges költségekhez.

A Holdtrade ügyvezető igazgatója, Matthew Burrow elmondta, már elvégezték a várható kiadások, valamint a megrendelői és banki támogatások árkalkulációit, ennek alapján pedig úgy tűnik, a mozdonyok és a vagonok beszerzése nem jelenthet problémát. A Railway Gazette arról ír, hogy mivel a Holdtrade Atlantico a keskeny nyomközű teherszerelvények legnagyobb gyártójaként és üzemeltetőjeként ismert Transnet Engineering dél-amerikai képviselete is egyben, várhatóan a dél-afrikai gyártótól fognak új gördülőállományt vásárolni. A legnehezebb kérdés a vonatok továbbításához megfelelő vonóerővel rendelkező mozdony kiválasztása lesz.

Alternatívaként a keskeny nyomközű hálózat normál nyomközűvé alakítását is kezdeményezték, azonban a megvalósíthatósági tanulmányok azt mutatták, hogy az átépítés a jelenlegi pálya használhatóvá tételénél nagyságrendekkel magasabb költséggel járna, és már egyszerűen nem érné meg a vonalak használata.

A cég első embere hozzátette, a megrendelők is érdekeltek a két vonal újjáélesztésében, és remélhetőleg a kormány is megfelelő mértékben hozzá fog járulni a megvalósításhoz – számol be az International Railway Journal.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!