Az anyavállalat, a cseh AWT a.s. és a ČD Cargo megállapodása értelmében augusztus végétől a 363.5-ös sorozatú mozdonyokat Magyarországon és Szlovákiában már nem használják fel a Banja Luka közelében lévő omarskai bányában termelt vasérc szállítására Ostravába, Krakkóba és Dąbrowa Górniczába.

Az első ércvonatok 2013 márciusában indultak el, a rendszeres napi forgalom áprilisban indult be a felújított cseh villamos gépekkel. Most, hogy ezekkel már nem dolgozhat az AWT Rail HU Zrt., új vonóerő után kellett nézni. Jelenleg két 753-as sorozatú Búvár fordul párban naponta egyszer Gyékényes és Rajka között a 16-17-es vonalon. A Búvárokra hosszú távon számít az AWT az ércvonatok élén, a plusz vonatokat pedig villamos géppel továbbítják. A szerelvények méretei miatt Pácsonynál tológépre van szükség, az AWT ezt is maga oldja meg: napi egy rakott vonatához egy szürke-narancs Kocúrt (740 818) Vasba telepített. Természetesen nem szeretnének egy mozdonyt csupán ennyi munkára pazarolni, ezért az AWT meghirdeti a tológépes szolgáltatást a partner vasútvállalatoknál – a Trakciótól is lehet tológépet rendelni, de a sokórás várakozást a magán-vasútvállaltok nem engedhetik meg maguknak, inkább kikerülik a pácsonyi kaptatót.

Nyáron kisegítésként plusz két Búvár is Magyarországon volt<br>(fotó: Moór Ferenc)

A további ércvonatokat és üres párjaikat az AWT Laminátkákkal húzza el. A 088-as eddig is náluk dolgozott, most mellé hosszú távra kibérelték a 126-os gépet is. További két mozdonyt bevethetnek majd az ércvonatok húzásához: a 104-es és a 105-ös Laminátkák az engedélyeztetési eljárást követően feltűnhetnek az 1-30-as vonali tengelyen. Augusztusban, az átmeneti időszakban a Trakciótól bérelt Gigant is húzta néha az ércet.

2013 januárjától a 037-es gép szolgálja az AWT-t. A 37-es gép fogyó abroncsai és egyéb problémái miatt mostanában a 024-es egyre gyakrabban ugrik be helyette, a két gép közül az egyik mindig az AWT-nél van. A kijelölt cseremozdony, a 630 039-es Garfield becenevű Gigant szeptember elejétől a 024-es mozdonyt váltja fel. A Gigantok ércvonatos felhasználását az is lehetővé tette, hogy augusztusban leállt egy hónapra a Dacia-gyár, így felszabadulhatott vonóerő.

A 088-as Laminátka halad Budafokon rakott ércvonattal<br>(képek: Vörös Attila)

Az autósvonatra egyébként az AWT Rail HU szintén a Trakciótól kibérelt még júniusban egy Szilit (a 431 167-es gépet)  hosszú távra. Tehervonatozni a Gigant alkalmasabb, de a kis terhelésű autósvonatra a Szili is pont megfelelő, az erősebb gépek pedig vihetik a nehezebb vonatokat. Ezek közé tartoznak az ércvonatok mellett a rendszeres gabonafuvarok, az olasz partner szerelvényeit a Gigant és az Asea húzza a kelet-magyarországi berakóhelyekről Őrihódosra.

Budatétény megállón rongyol át a 037-es Gigant

Oláh Lászlótól, az AWT Rail HU Zrt. üzemeltetési igazgatójától megtudtuk, hogy az oktatásra mindig nagy hangsúlyt helyező cég új lendülettel képzi mozdonyvezetőit. A román partner karbantartó-személyzete és mozdonyvezetői bevonásával a 040-es gépen vezetéstechnikai tréninget tartanak a tendenciózus hibák elkerülése érdekében. Bővült is a csapat, kilenc új mozdonyvezető és egy új kocsivizsgáló kezdte meg nemrég a munkát az AWT-nél. Jelenleg harminchárom vezért és tíz kocsivizsgálót alkalmaz az AWT Rail HU. A Laminátkákra kiképzik az összes mozdonyvezetőt (kivéve azt a kettőt, akinek csak dízel vizsgája van), novemberre pedig a Búvár-tanfolyamot tervezik. A vonalismeretek terén is fejleszteni kíván a cég, a cél, hogy mindegyik munkavállalót univerzálissá, több vonalon bevethetővé tegyék.

Az elöl levő 736-os Kocúrnak ez volt az utolsó hazai megjelenése, mögötte a 818-as lesz a pácsonyi toló

Az AWT Rail HU Zrt. nemrég megszerezte a tanúsítást a szerb vasútra Szabadkáig, így itt új fuvarok – elsősorban tranzit-gázvonatok – szerzése várható.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!