Őkéksége a 363.5

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2013.02.05. 09:00
IMG_2148__130203_Kl__363519_240093__400

A vasútbarátok körében jól ismertek a plzeňi Škoda gyárából a nyolcvanas években kigördülő 163-as sorozatú Persingek, valamint a 363-as sorozatú Eso becenevű villanymozdonyok. Az Eso becenév szabad fordításban ász lehetne, de ebben az esetben inkább a régi jelölésből fakadó becenévről van szó, ami ES 499.1 volt. A Persingeket a 3 kV egyenáram villamosenergia-rendszerű pályákra tervezték – ezek zömében Csehország és Szlovákia északi felén dominálnak. Az eszók (vagy ha úgy tetszik, ászok) viszont már többáramnemű mozdonyok, képesek tehát a 25 kV váltóáram villamosenergia-rendszerű pályákon is közlekedni, amelyek inkább a két ország déli felén terjedtek el.

A 363.5-ös sorozatú villanymozdony tehát az előbbiekből kifolyólag egy többáramnemű felújított vasparipa. A ČD Cargo 163-as sorozatú Persingjeiből alakítják át a mozdonyokat a šumperki Pars Nova járműgyártóban (ez a plzeňi Škoda Transportation leányvállalata). Az első 363.5-ös mozdonyt 2011. május 24-én vette át a megrendelő. Összesen 30 átalakított mozdonyt rendelt a cseh teherszállító vasúttársaság.

Magyarországra valahogy mindig az éjszaka közepén téved a 363-as<br>(fotók: Vörös Attila)

A felújítás leglényegesebb előnye, ami miatt igazából döntöttek az átépítés mellett, az a többáramneműség. A ČD Cargo feleslegesen soknak tartotta az egyenáramú 163-as sorozatú mozdonyát, amiket ugye korlátozott területen tudnak csak használni. A felújítás másik nagy előnye, hogy az elöregedő mozdonyok élettartamát 20 évvel hosszabbítja. A beszerzési szerződés tartalmazza azt a kikötést, hogy a felújított mozdonyok a szlovákiai és magyarországi pályákon is teljesíthessenek szolgálatot.

Az átépítésnél használt legfejlettebb technológiáknak köszönhetően a gép sok újdonsággal rendelkezik. Nőtt például a teljesítmény mindkét villamosenergia-rendszer alatt (3480 kW-ról 3700 kW-ra), lecserélték, korszerűsítették az elektromos berendezéseket, biztosítékokat, modern lett a vezérlőpult is, valamint a vezetőállások légkondícionáltak lettek. A gépek végsebessége maradt 120 kilométer per óra, tömegük 88 tonna. A felújított mozdonyok mindegyike már Najbrt mintájú egyenruhát kap. Leginkább a Prága–České Budějovice vasútvonalon közlekednek konténervonatok élén, az utóbbi időben viszont már egyre többször látogatnak külföldre, így Magyarországra is. A krónikus pénzhiány miatt a ČD Cargo kénytelen bérbe adni legkorszerűbb gépeit akár valamelyik konkurens magánvasút-társaságnak.

A gépekkel hazánkban a Prvá Slovenská železničná, a.s. (PSŽ) magán-vasúttársaság vontat. Jelenleg heti egy pár tranzitvonaton teljesít szolgálatot kék 363-as, a szerelvények Magyarországon Szob és Őriszentpéter országhatárok között járnak. A mozdonyok engedélyeztetése folyamatban van, január utolsó hetében is négy 363.5-ös futópróbázott a hegyeshalmi vonalon.

Irány Őriszentpéter

Kapcsolódó hírek