Másfél évtizeddel ezelőtt mindhárom hazai trolis város járműparkjának átlagéletkora elég magas volt már, magyarán, újabb, modernebb trolik kellettek az öreg ZIU-k helyett. Budapest és Debrecen végül a vadonatúj Ganz-Solarisok mellett tette le a voksát, míg Szeged külön utat választott, és unortodox módon egy részben saját tervezésű és gyártású alacsonypadlós trolit állított forgalomba.

Dízel busz áramszedőkkel – nem lett belőle troli. A sasszeműek azt is észrevehetik, hogy az utastér sincs készre szerelve (fotók: Bohus Dávid)

A projekt előhírnöke egy áramszedőkkel felszerelt, hófehér, dízel Volvo 7000 volt, amiből aztán mégsem lett trolibusz, ehelyett inkább két, kétajtós Volvo 7000-est vásároltak átalakítás céljából. Az egyik egy 1999-es gyártású példány volt, amin az egykori Alfa Busz vágott harmadik ajtót, magát a trolibusszá alakítást pedig az SZKT házon belül végezte Škoda aszinkronmotor és Cegelec hajtásrendszer felhasználásával.

A trolivá avanzsált busz az Industria 2004 kiállítás különdíját is elnyerte, végül azonban különféle nézeteltérések miatt mégis egyke maradt, már a társa sem alakult át, sőt, ezt pár év múlva az SZKT el is adta, jelenleg Szolnokon közlekedik Tesco-járaton.

A 7000-es trolin szerzett tapasztalat azonban nem veszett kárba; előbb egy Škoda 21Tr-t, majd szépen sorban hat Mercedes-Benz Citarót alakítottak át „házilag” Szegeden, ezeket a későbbiekben pedig egy teljesen új gyártású SZKT-ARC Tr187 követte.

Jól látszik, hogy a második ajtó hátrébb van a gyári háromajtós verzióhoz képest. A kép Újszegeden készült, Gyermekkórház végállomáson (A képre kattintva galéria nyílik!)

A T-850-nél vázproblémák jöttek elő az utólagosan kialakított harmadik ajtó miatt, illetve volt egy kisebb tűzeset is, így az SZKT úgy döntött, kivonja a járművet a forgalomból, az elektromos berendezései azonban a későbbiek során más járműben még feltűnhetnek.

A Volvo egyébként sokáig csak járóképes autóbuszalvázakat gyártott, komplett autóbuszokat nem, ez a wroclawi gyár átadásával változott meg a kilencvenes évek végén. Az itthon is jól ismert 7000A típusból egy tizenkilenc példányos széria készült Linznek Kiepe elektronikával, de se ezelőtt, se ezután nem gyártottak többet trolibuszt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!