Mi az a tíz év?! – hördülnek fel, akik már nem gyerekek. Mégis, az elmúlt évtizedben rengeteg dolog változott a vasúton, néhány pedig időtlen életét éli azóta is. De mi történt 2007. március 3-án, szombaton?

Ezen a szomorú, esős, nyirkos napon közlekedett utoljára személyvonat az ország 478 kilométernyi vicinálisán, tizennégy vonalon és vonalszakaszon. Ezeken:

  • 13-as számú Környe–Kisbér–Pápa,
  • 14-es számú, Pápa–Csorna,
  • 24-es számú, Zalabér-Batyk–Zalaszentgrót,
  • 27-es számú, Lepsény–Hajmáskér,
  • 62-es számú, Sellye–Villány,
  • 76-os számú, Diósjenő–Romhány,
  • 84-es számú, Kisterenye–Kál-Kápolna,
  • 88-as számú, Mezőcsát–Hejőkeresztúr,
  • 95-ös számú, Kazincbarcika–Rudabánya,
  • 112-es számú, Nagykálló–Nyíradony,
  • 129-es számú, Murony–Békés,
  • 151-es számú, Kunszentmiklós-Tass–Dunapataj,
  • 152-es számú, Kecskemét–Fülöpszállás,
  • 153-as számú, Kiskőrös–Kalocsa.

Pár vonalon megmaradt a teherszállítás, esetleg évekkel később lett nagyon fontos (például a kalocsai vonal a foktői növényolajgyár miatt).

Az Indóház csapata, szerkesztői, barátai felosztották maguk közt a vonalakat, hogy lehetőleg az összes utolsó járaton ott legyünk. Én a 62-est választottam, amit kicsit korábban már félig bezártak (2006. májusában ment el az utolsó Bézé Sellye és Barcs között). Persze egy utolsó Bézé nem elég téma ilyen távol otthontól, így már korán reggel elindultam, hogy a Villány körüli vonatokat is jól lefotózzam. Csörgő, MD-k, Bézék jöttek az ablakos vonatokkal, a 151-es Szergej pedig a magyarbólyi tehervonattal.

Az utolsó sorompótekerés Kémesen. Azóta nem ez a legdélibb üzemelő vasútállomása/megállója az országnak. A képre kattintva galéria nyílik Vörös Attila fotóiból

Szerencsére nem szűnt meg a 62-es vasútvonal teljes hosszán a forgalom, tehervonatok még járnak bizonyos részeken. A Villány utáni tíz kilométeren, Beremendi Cementmű állomásra a cementgyár fuvarjai rendszeresen járnak és Sellye környékén is mindkét irányba kimegy még szinte minden héten a kiszolgálómenet. Vajszlón és Drávafokon is fát rakodnak, Szergej szokott a kocsikért menni.

Az MD-knek viszont időközben leáldozott, ahogy a csörgős szarajevói intercity sem jár már Magyarbóly felé. Sőt, semmilyen határt átlépő személyvonat sincs 2015, a migránsválság Magyarországra érkezése óta. A teherforgalom is szünetelt fél évig, szerencsére 2016 tavaszán újra megnyitották a Magyarbóly–Pélmonostor határt. Villány környékén a személyvonatokon Bézékkel, a tehervonatok élén Szergejekkel és remot Dácsiákkal, ritkán Csörgőkkel találkozhatunk, elvétve keveredik erre magánvasúti mozdony.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!