A szövetség szerint olyan ösztönző rendszert kellene kidolgozni, amely új forgalmakat generál a vasúti és vízi intermodális fuvarozási rendszerekre. Egyszerűbbé kell tenni és fel kell gyorsítani a vasúti határforgalmat, mert a tehervonatok esetenként akár kilenc órán át is egy-egy szomszédos ország határállomásán várakoznak. Szükség lenne egy olyan budapesti terminál megépítésére is, ahol a nem daruzható közúti pótkocsikat át lehetne rakni a vasútra. Fülöp Zsolt, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) elnöke a közleményben kifejtette, amennyiben az ezer kilométer feletti közúti áruforgalom tíz százalékát vasútra és vízre terelnék, évente mintegy 50 ezer kamionnal kevesebb közlekedne a magyar közutakon.

A kombinált árufuvarozás fejlesztésével jelentősen csökkenne a közutak és a környezet terhelése, új megrendelésekhez jutna a vasúti és vízi ágazat, és enyhíthető lenne a logisztikai szektor egyik legnagyobb kihívását jelentő sofőrhiány is. Ennek eléréséhez megfelelő ösztönző rendszer kidolgozására, a vasúti szabályozók egyszerűsítésére és beruházásokra is szükség lenne.

A teljes hazai intermodális forgalom 92,4 százaléka három közép-magyarországi kombiterminálon – BILK Kombiterminál, Mahart Container Center, a Csepelen létesült Metrans terminál – keresztül érkezett az országba 2018-ban. Ez az arány tavaly tovább nőtt, miután a soproni terminál forgalma tizennégy százalékkal, míg a záhonyi konténerforgalom huszonhét százalékkal csökkent.

A szövetség felhívja a figyelmet arra, hogy tavaly tovább nőtt a közutak leterheltsége, minthogy az építőipari beruházások miatt jelentősen, mintegy tizenöt százalékkal bővült a belföldi fuvarozás volumene. Tavaly a Magyarországon bejegyzett fuvarozó vállalkozások által szállított áruk 78 százalékát vitték közúton, ez mintegy 169 millió tonna áru fuvarozását jelentette.

A vasúti áruforgalom – elsősorban a jelentős felújítások miatti pályazárok folytán – 0,9 százalékkal csökkent 2018-ban, a vízi árufuvarozás volumene pedig a Duna alacsony vízállása miatt drasztikusan, tizennyolc százalékkal visszaesett az előző évhez képest. Mindössze az áruk három százalékát szállították vízen, a vízi konténerforgalom majdnem a felére, 4792 darabról 2732 darabra esett vissza.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!