Gyakorlatilag eldőlt a fővárosi villamostender – állítja cikkében az Index. A portál információi szerint miután a Stadler, a PESA és a Skoda különféle okok miatt már nincs versenyben, a Siemens és a spanyolországi CAF ajánlata közül az utóbbi lesz a befutó, mert jóval olcsóbban kínálja a szerelvényeit, mint a versenyben maradt másik gyártó.

Próbafutáson a debreceni CAF-villamos<br>(fotó: Csizmadia Tamás)

A baszkföldi cég nagysebességű vonatokat, metrókat, regionális és elővárosi vonatokat és villamosokat egyaránt készít, minden megoldást, ami a síneken mozog – olvasható a vállalkozás weboldalán. Magyarországon a vállalat termékei már Debrecenben láthatók, ahol az új 2-es vonal első szerelvényei végeznek próbafutásokat.

A cég az Urbos családot hangsúlyosan környezetbarát termékként reklámozza, amelynek energiatakarékos üzemeltetését az ACR-rendszer garantálja, és amelynek innovatív technológiai megoldásai avantgard formatervezéssel párosulnak. Változtatható az alacsony padó magassága, ugyancsak variálható az ülések elrendezése, és persze ellátták a szerelvényeket utastájékoztató rendszerrel is.

Szuperhosszú, öt- és kilenckocsis szerelvények is összeállíthatók az alumíniumvázra készült kocsikból<br>(fotók: CAF)

De természetesen maguknak a szerelvényeknek a hosszúsága is modulálható háromtól egészen kilenc kocsiig, tehát a most Budapesten futó leghosszabb Combinóknál is lehet hosszabb Urbost összeállítani. Ugyancsak a vevő igényeinek megfelelően variálhatják az ajtók eljhelkyezését. Az Urbos 100-as alaptípusa például ötkocsis, 221 személlyel, a háromkocsis legrövidebb változat 129, a kilences 397 utasra méretezett.

Mint azt korábban jeleztük, a főváűrosi villamostender első hulláma 37 villamosra szól, de a győztes további 87 opciós lekötésére számíthat. Az első szerelvényeket 2014 végére kellene leszállítania a gyártónak.

A debreceni villamosok egyike belülről

Tavasszal még úgy látszott, hogy a Skoda és az Alstom közös ajánlata a legkedvezőbb. A pályázatok júniusi beadásakor a Skoda és a CAF látszott befutónak, akkori információk szerint a Skoda 78,3 millió eurós, a CAF 90,4 milliós, a Siemens 115 és a Stadler pedig 117,6 milliós árat mellékelt a 37 villamosért. Noha nem ez volt az egyedüli döntési szempont, a CAF győzelme azzal kecsegtet, hogy az európai uniós támogatási keretbe a tervezettnél több szerelvény férhet be.

A gyártó azt mondja, hogy a villamosok egyéni dizájnja városképalkotó elemmé válhat

Augusztus elején a BKK vezérigazgatója cáfolta, hogy újabb csúszást szenvedne a tender, az akkori lapinformációkkal ellentétben Vitézy Dávid bejelentette, hogy augusztus végén az addigi határidó-módosításokkal együtt is lezárják az eljárást.

Már a tenderbontáskor lehetett sejteni, amit az Index most is valószínűnek tart, vagyis hogy az eredményt a vesztes fél meg foigja támadni a Közbeszerzési Döntőbizottságnál. Ezzel együtt a szerződést egy hónapon belül aláírhatják, és erre szükség is lenne ahhoz, hogy a kiírásnak megfelelően 2015-ig valóban le is szállítsa a gyártó mind a 37 villamost.